Önéletrajz kozmetika

A gyakori ferdítések miatt egy HR-es sokszor nem hiszi el, amit az önéletrajzodban írsz. Még akkor sem, ha az egyébként 100%-ig igaz. Íme egy biztos módszer, amivel hihetőbbé tudod tenni az önéletrajzodat. Enélkül nincs állásinterjú!

Sokan kozmetikázzák az önéletrajzukat. Úgy értem, olyat írnak bele, ami nem, vagy nem teljesen igaz. És ez egyre nagyobb problémát jelent. Olyannyira, hogy külföldi mintára Magyarországon is megjelentek a háttérelemző cégek, akik az önéletrajzok valóságtartalmának járnak utána munkáltatók megbízásából.

De a fő kérdés számodra nem az, hogy ellenőrizni fognak-e Téged, vagy nem. Hiszen, ha behívnak interjúra, egy jó felvételiztető úgyis kideríti, amit akar.

Hisznek-e Neked?

A lényegi kérdés az, hogy elhiszi-e egyáltalán az olvasó, amit írsz. Mert abban biztos lehetsz, hogy amikor az önéletrajzok jelentős százaléka tartalmaz ferdítéseket, akkor a személyzeti munkatárs vagy a szakmai vezető igen kételkedő. És amíg nem hisz Neked, addig interjúra sem fog behívni.

Ez a bizalmatlanság sajnos akkor is érint Téged, ha becsületesen írod meg az önéletrajzodat, és semmi okot nem szolgáltatsz rá.

Vagy mégis van olyan, amivel gyanút keltesz?

Talán a Te önéletrajzodban is találnék olyan megfogalmazást, amit nem hinnék el elsőre.

Olyan kifejezésekre gondolok, mint:

  • jó kommunikációs készségem van
  • jól tudok önállóan dolgozni
  • csapatjátékos vagyok stb., stb.

Mi a probléma ezekkel?

Az, hogy ezek az elkoptatott kijelentések így nem mondanak semmit. Sőt, mivel szinte mindenki beleír ilyen és ehhez hasonló ‘erényeket’ az önéletrajzába, ez ellentétes reakciót vált ki. A papír ugyan mindent elbír, de az olvasót nem győzöd meg.

Egyszer személyesen is megtapasztaltam, amint egy fejvadász cég vezetője kifakadt egy ilyen önéletrajz olvasása közben. Diszkréten talán annyit elárulhatok, hogy nem lett belőle interjú…

De akkor hogyan lesz hihető, amit leírsz?

Példák, példák és példák!

Magyarul: hozz olyan példákat, amik alátámasztják az állításaidat!

Rendszeresen előadást tartasz az osztályértekezleten?
Akkor elhiszem, hogy jó kommunikációs készséggel rendelkezel.

Két hónapon keresztül 60 órát túlóráztál, hogy teljesíteni tudd a karácsonyi előtt megnövekedett forgalmat?
Most már elhiszem, hogy jó munkamorállal rendelkezel, és van kitartásod.

Múltbeli példákat kell tehát hoznod, amik alátámasztják a pozitív állításaidat. Ez a marketing és a meggyőzés egyik legfontosabb alaptörvénye.

Mit tanulhatsz egy reklámból?

Itt van például az egyik Signal fogkrém, ami „Azonnal fehérebb fogakat ígér egyetlen fogmosással”.

Ez még ugye elég általános. Én el sem hinném. Ezért a forgalmazó egyből hozzáteszi, hogy:

„Egy klinikai vizsgálat 83-ból 78 alanynál mutatott ki azonnali fehérebb optikai hatást.”

Így már mindjárt más, sokkal hihetőbb, nem igaz?

Neked is pontosan ezt kell tenned. Önéletrajzod állításait konkrétumokkal kell alátámasztanod, és így senki nem fog kételkedni abban, hogy az igazat írod-e. Már csak ezzel kiemeled magad a többi ‘hiteltelen’ jelentkező közül.

Üdv:

András

u.i. Persze a ló másik oldalára sem szabad átesni. Az önéletrajz nem egy adóbevallás, amiben mindennek hiánytalanul ott kell lenni. Az önéletrajz egy reklám, ami igaz állításokat kell tartalmazzon. De az igazság határain belül kiemelhetsz bizonyos tapasztalatokat a megpályázott állásnak megfelelően. Egyes dolgokat pedig akár háttérbe is szoríthatsz.