Álláskeresési tanácsok közép- és felsővezetőknek, hogy többet hívjanak állásinterjúra és gyorsabban találd meg az új állásodat
A legtöbb közép- és felsővezető szakembert hideg-zuhanyként éri a tapasztalat, hogy az elismerésre méltó pályafutásuk ellenére milyen nehezen találnak állást. Nem kapnak visszajelzést a pályázataikra, és még állásinterjúra is alig hívják őket. Ebben a cikkben megosztok néhány kipróbált tanácsot, hogy jóval több állásinterjúra hívjanak és gyorsabban találj állást!
Üdvözöllek, Baráth András elhelyezkedési tanácsadó vagyok, és ebben a cikkben meg szeretném veled osztani azt a tapasztalatomat, amit több száz közép- és felsővezető ügyfeleimmel való közös munka során szereztem. Ugye megengeded, hogy tegeződjünk? Köszönöm :-)
Az elmúlt napokban is több személyes konzultációt tartottam, a négy ügyfelem közül három közép vagy felsővezető volt. Mindhárman január-február környékén veszítették el az állásukat vagy jöttek el az előző munkahelyükről, és azóta mindössze egy-egy állásinterjúra hívták őket. Négy-öt hónap alatt mindössze egy-egy állásinterjú!
Nem is csoda, hogy még az egyébként magabiztos, kemény, sokat tapasztalt szakemberek is kezdik elveszíteni az önmagukba vetett hitet. Az egyik ötvenes hölgy még el is pityeredett egy kicsit, de a pénzügyi igazgató úr is bevallotta, hogy lelkileg nagyon maga alatt van.
Miért nem boldogulnak a vezetők az álláskereséssel, és mi lehet a megoldás?
Vegyük először sorba az ismert és kevésbé ismert okokat, hogy miért boldogulnak nehezebben a közép- és felsővezetők az álláskereséssel:
Nyilván a felfelé szűkülő piramisból kifolyólag kevesebb olyan pozíció létezik, ami ennek a szintnek megfelel, szemben például a beosztott munkakörökkel. Ez köztudott.
A legtöbb közép- és felsővezető ügyfelem elmúlt 40-45-50 éves, és az életkorukból kifolyólag vagy éppen a tárgyalási szintű angol nyelvtudás hiánya miatt kezdenek kiszorulni vagy már ki is szorultak abból a körből, akiket a multik szívesen foglalkoztatnak.
Jó néhányan vannak, akik túl sok időt töltöttek el egyetlen munkahelyen (akár több, mint 10-15 évet), így a tapasztalatuk egy kicsit speciális, az adott cég sajátosságaihoz kötődik, ezért kevésbé tűnik azonnal alkalmazhatónak egy másik munkáltató számára.
A legtöbben valamelyest elhanyagolták a karrierjük pontosabban a személyes marketingjük építését. A remek tapasztalat ellenére nagyon gyenge, elavult önéletrajzzal és motivációs levéllel próbálkoznak, ami nem mutatja meg, hogy ők miben és miért igazán jók. A kemény munka miatt a kapcsolatrendszerük viszonylag beszűkült, és a kapcsolataik zömében a cégen belüli vagy napi munkához kötödő munka-kapcsolatokból kerülnek ki.
Sok közép- és felsővezető a people management-re helyezi a hangsúlyt (“én már bármilyen osztályt / szervezetet el tudnék vezetni”) és így gyakran homályos még talán számukra is, hogy konkrétan milyen tevékenységgel is szeretnének foglalkozni. Ezáltal pedig nem feltétlenül azokra az állásokra pályáznak, amelyekre a legalkalmasabbak lennének, vagy nem tudják világosan kommunikálni, hogy miért ők a legalkalmasabbak az adott állásra.
Ha te is közép- vagy felsővezető vagy és nehezebben találsz állát, akkor biztos vagyok benne, hogy a fenti felsorolásból legalább 2-3 téged is érint. A jó hír azonban az, hogy ha tudatosabban keresel állást és professzionálisabban menedzseled az álláskeresést, hamarosan meg fogod kapni azt az elismerést és állást, amit megérdemelsz. Lássuk, hogyan!
Mielőtt továbbmegyek, hadd hívjam fel a figyelmed arra, hogy hamarosan egy ingyenes élő mini-tréninget tartok egy komplett álláskeresési stratégiából, amit szerintem neked is alkalmaznod kellene. Az ingyenes élő online előadásra itt tudsz jelentkezni >>
Mi kell ahhoz, hogy vezetőként el tudd adni magad a munkaerő-piacon?
Mivel az álláskeresés kicsit fekete-doboznak tűnik a vezetők számára – még akkor is, ha korábban sokat interjúztattak, és sok munkatársat vettek fel – hadd hozzak egy üzleti analógiát!
Vegyük példának azt, hogy a képzeletbeli céged egy új terméket szeretne behozni az országba, és nézzük meg együtt, milyen üzleti stratégiával tudod sikeresen eladni ezt a terméket. Három fontos lépésre lesz szükség:
Piackutatás = pályaorientáció
A piackutatás a termék erősségeinek, valamint a piaci helyzet (kereslet-kínálat) feltérképezése. Tisztában kell lenned azzal, hogy mik a termék legfontosabb előnyei a konkurenciával szemben, és milyen iparágakban, milyen típusú cégek lesznek a legvalószínűbb ügyfeleid.
Az álláskeresést is a piackutatástól kell indítani – bár a legtöbben ezt a lépést teljesen kihagyják, vagy csak nagyon felületesen futnak végig rajta. Vedd sorba az erősségeidet (de elsősorban ne a személyes készségeket, hanem a szaktudást és szakmai tapasztalatot) majd nézd meg, hogy ezeket az erősségeket milyen iparágban, milyen cégek, és milyen munkakörben tudnák leginkább hasznosítani.
Itt az a kulcs, hogy az eddigieknél szélesebben kell gondolkoznod. Ha például eddig multicégeknél dolgoztál, akkor – amellett, hogy számba veszed az egyéb potenciális multinacionális nagyvállalatokat -, nézd meg, hogy milyen tőkeerős kisebb cégek jöhetnek még szóba. Azt például sokan nem is tudják, hogy Magyarországon a gazdasági társaságoknál dolgozó munkavállalók 73%-át KKV-k foglalkoztatják, és bizony egy hétmilliárdos árbevételű, 200 főt foglakoztató cég is KKV-nak számít. Ezek a kevésbé ismert cégek azonban gyakran nem szerepelnek a közép- és felsővezetők radarján.
2) Marketing = önéletrajz + motivációs levél + álláskeresési technikák
Miután tisztában vagy a terméked legfontosabb előnyeivel – amit kommunikálni tudsz – és definiáltad a célcsoportodat, akkor jöhet a marketing. Egy vállalkozás életében a marketing legfontosabb feladata a márkaépítésen túl, hogy a potenciális vevők tudomást szerezzenek a termékedről, és bejöjjenek az üzletedbe, vagy az érdekesítőid könnyebben bejussanak hozzájuk egy tárgyalásra.
Az álláskeresésben a marketingedet az önéletrajzod ill. motivációs leveled látja el, és az a tevékenység, amint ezeket a jól megírt, vonzó, és az előnyeidet tisztán kommunikáló marketing anyagokat eljuttatod a célcsoportodnak számító munkáltatókhoz. Vagy álláshirdetések által, vagy ismerősök útján, vagy munkaerő-közvetítők segítségével, vagy közvetlen megkereséssel.
Ahogy említettem, a legtöbb közép- és felsővezető marketing anyagai (pl. önéletrajz, Linkedin profil) jelentősen elmaradnak a kívánatos szinttől – és akkor még nagyon finoman fogalmaztam.
A lakmusz teszt nagyon egyszerű: ha jellemzően olyan állásokra sem hívnak be állásinterjúra, amelyekre 100%-ig alkalmasnak tartod magad, akkor biztos, hogy az önéletrajzodat és motivációs leveledet jelentősen át kellene dolgoznod.
Ebben szeretnék további segítséget nyújtani a komplett álláskeresési stratégia c. élő előadáson, melyre téged is meg szeretnélek hívni. Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött – itt tudsz jelentkezni >>
3) Értékesítés = állásinterjú + bértárgyalás
Ha visszakanyarodunk a képzeletbeli termékünkre, akkor nyilvánvaló, hogy azt általában egy személyes találkozón fogod eladni. Be kell mutatnod a termék előnyeit, kezelned kell a felmerülő kifogásokat, prezentálnod kell az árat. Nagyon fontos azonban szem előtt tartanod, hogy nem lesz minden értékesítési találkozóból üzlet, és pláne nem azonnal. Még egy egészséges 10-30% általános értékesítési konverzió mellett is csak akkor lesz sikeres a képzeletbeli céged, ha viszonylag sok értékesítési találkozót tudsz tető alá hozni, vagy a marketing viszonylag sok potenciális vevőt hoz be az üzletedbe.
Az álláskeresésben ezt a szakaszt értelemszerűen az állásinterjúk képviselik. Egy átfogó felmérés szerint az álláskeresőknek átlagosan 14-15 állásinterjún kell részt venniük ahhoz, hogy 95%-os valószínűséggel el tudjanak helyezkedni. (Ebbe a többkörös interjúk is beszámítanak). Fontos tehát elfogadnod, hogy nem lesz elég 2-3 céghez bejutni interjúra, és azt se vedd nagyon a szívedre, ha egy-egy ígéretes állás nem jön össze. Egyszerűen ez a dolgok természete – úgy az álláskeresésben, mint ahogyan az értékesítésben is.
Én azonban úgy látom az ügyfeleimen, hogy egy közép- és felsővezetőnek már van akkora kommunikációs tapasztalata, hogy elsősorban nem az állásinterjú jelenti számukra a fő nehézséget. (Bár volt néhány olyan vezető ügyfelem is, akik viszonylag sok állásinterjúra jutottak be, és ott akadtak el, de nem ez a jellemző probléma.)
A legtöbb közép- és felsővezető számára tehát egyértelműen az jelenti a legnagyobb nehézséget, hogy nem jutnak be kellő számú állásinterjúra. Ez az elhelyezkedésük legnagyobb akadálya, és ezen kell neked is keményebben vagy okosabban dolgoznod.
Gondold át a pályaorientációdat, használj alternatív álláskeresési technikákat, hogy a rejtett állásokat is célba tudd venni, és készíts egy ütős önéletrajzot, motivációs levelet ill. Linkedin profilt. Az ügyfeleim nagy többségének ez már elegendő ahhoz, hogy 3-4 hónapon belül megtalálják, és elnyerjék az új állásukat, és biztos vagyok benne, hogy a te álláskeresésedet is jelentősen fel fogja pörgetni.
Ebben szeretnék neked is segíteni, első körben egy ingyenes élő előadással, amelyet online közvetítünk. Az előadásomban bemutatok egy olyan komplett álláskeresési technikát, amivel az álláskeresők 95%-a független felmérések szerint is el tud helyezkedni. Kattints ide, és regisztrálj most az ingyenes előadásra >>