A szívhez szóló kísérőlevél titka

Létezik egy módszertan, amivel megnövelheted a kísérőleveled és az egész álláspályázatod esélyeit. Ez a technika a gerilla kísérőlevelek egyik elengedhetetlen eleme.

Júliusban az alábbi levelet kaptam az egyik ügyfelemtől, aki azóta sikeresen elhelyezkedett:

” Beadtam a pályázatomat egy bankba a módszereid szerint. Kiderítettem a címet, a fiókvezető nevét, és postán küldtem el az anyagot. Ezután személyesen hívott fel a fiókvezető, amit annak is tulajdonítok, hogy beleszőttem a kísérőlevélbe egy kis elemzést, amit a banki beszámolókból készítettem.”

Ebben a visszajelzésben benne van az a titok, ami a Te kísérőleveledet is ellenállhatatlanná teszi. Ki találod mi az?

Vajon a névre szóló kísérőlevél? Vagy hogy postán kell küldeni a pályázatot?
Mindkettő fontos, de most ennél többről van szó.

Arról, hogy a kísérőlevélben nemcsak magadról, hanem a munkáltatóról is beszélned kell! (A fenti pályázó pontosan ezt tette a kis elemzéssel.)

Miért fontos ez?
  1. Már itt meg tudod csillantanod, hogy Te bizony ismered a céget, és otthon mozogsz az iparágban. Mindehhez persze információkat kell szereznünk a kiválasztott vállalatról, amire a következő tényező miatt is szükség van…
  2. Azt már tisztáztuk, hogy az álláskeresés értékesítés. Én azt látom, hogy a legsikeresebb értékesítők először mindig az ügyfelet próbálják megismerni. Feltérképezik a problémáit, és arra kínálnak megoldást.

“Hogy magának 3 gyereke van, Kovács úr? És szeretnek hétvégente kirándulni? Hát akkor meg kell néznie az új Skoda Yeti-t, ami nemcsak egy tágas autó nagy csomagtérrel, hanem még terepen is remekül elboldogul.”

Miért lenne ez másképp az álláskeresésben, ahol magunkat próbáljuk eladni?

“Mi a gond, na mondd mi a gond?”

Minden betöltendő állás mögött van egy égető probléma. (Ha ez nem így lenne, akkor a munkáltatók nem bajlódnának azzal, hogy jelentős energiabefektetéssel felvegyenek és betanítsanak egy munkatársat, akinek minden hónapban fizetést kell adni.)

Fel kell tehát derítenünk azokat a problémákat, ami miatt egy főnöknek szó szerint álmatlan éjszakái vannak. Aztán pedig a kísérőlevélben ezekre kell megoldást kínálnunk.

De mik lehetnek ezek a problémák?
  • “A vevőszolgálat lemaradt a reklamációk feldolgozásával, az ügyfeleknek fogytán a türelme, rendszeresen panaszkodnak az értékesítőknél, ők meg a nagyfőnöknél.”
  • “A könyvelőtől meg kellett válnunk, mert már többször kaptunk APEH bírságot a mulasztásai miatt. Viszont nyakunkon a következő negyedéves ÁFA-bevallás!”
  • “Külföldre ment dolgozni a minőségbiztosítási csoportvezető, kell egy utód, nehogy elbukjon a gyár a következő ÁNTSZ ellenőrzésen, ami az engedélyünkbe is kerülhet”
  • “Le vagyunk maradva a marketing akciókkal, az őszre tervezett kampány máris két hónapos késésben van”.

De az is lehet, hogy a felvétel nem egy ilyen konkrét problémához, hanem egy céges átfogó kezdeményezéshez kapcsolódik.

Tapasztalatom szerint minden cég előtt áll 2-3 olyan stratégiai jelentőségű feladat, ami meghatározza a vállalat lépéseit az adott üzleti évben:

  • webshop-ot hoznak létre
  • új üzletet nyitnak
  • új terméket vezet be
  • költséget csökkentenek
  • új gyártósort vezetnek be stb., stb.

Abban tehát megegyezhetünk, hogy valamilyen megoldásra váró probléma vagy feladat miatt vesznek fel embert a vállalkozások, igaz?

Na már most: ha a pályázatodban ezekre a problémákra vagy feladatokra kínálsz megoldást, akkor Te nem egy újabb probléma leszel a vezetőnek (“itt van valaki, akinek állás kell”), hanem része leszel a megoldásnak (“ni csak, itt van valaki, akire rábízhatom ezt a feladatot”).

A cél tehát az, hogy minél több infót megtudjunk egy cégről a pályázat benyújtása előtt, amit beleszőhetünk a kísérőlevélbe.

Itt kezdődik az igazi gerilla felderítő hadművelet

Miután beazonosítottuk a célpontot, a támadás megindítása (tehát a pályázat benyújtása) előtt fel kell térképezni a gyengéit. Nézzük végig a taktikai lépéseket – szigorúan gerilla nyelven :-)

1) A központi titkosszolgálatok (gazdasági sajtó) jelentéseinek áttekintése.
Érdemes 2-3 órát arra szánni, hogy a vállalatról / intézményről megjelent újságcikkeket átolvassuk.

2) A meghódításra váró csapatok által kibocsátott propaganda elemzése
Az adott cég marketing anyagainak, éves jelentéseinek, pénzügyi beszámolóinak áttekintése. Ezek közül általában a legtöbb kint van a cég honlapján, tehát nem lesz nehéz beszerezni.

3) A velünk rokonszenvező, kollaboráns alakulatok felkutatása
Kapcsolatba lépni a közvetlen és közvetett ismerősökkel az adott cég alkalmazottai vagy annak ügyfelei / beszállítói között. Tudod, nem protekcióra van szükségünk, hanem információra!

És most jön a legizgalmasabb…

4) Felderítő hadművelet
A kiszemelt vállalat kereskedelmi egységeinek meglátogatása, beszédbe elegyedni az ott dolgozókkal, próbavásárlás végzése pl. megrendelés házhoz-szállítással.

A 4. pontra különösen felhívnám a figyelmet, hiszen olyan kevesen használják.

Az a minimum, hogy ha például valaki egy bankba pályázik, legalább menjen be egy fiókba, és próbáljon egy számlát nyitni. Vagy érdeklődjön valamilyen pénzügyi konstrukcióval kapcsolatban. Ez a legkevesebb, ha testközelből is információt akarunk szerezni a kiszemelt cégről.

Most biztosan azt gondolod, hogy “András, az én iparágamban ezt nem lehet megtenni.”

Tényleg nem?

Mert mi van, ha valaki például egy kuplung-gyárban akar elhelyezkedni, kitől kérjen információt? Én tudod mit tennék? Bemennék egy autósboltba, és kikérdezném ott a szakit. Vagy egy autószerelő műhelybe.

Egy cég kereskedelmi partnerei sokszor meglepően precíz képpel rendelkeznek, és ráadásul a konkurenciáról is kaphatsz tőlük információt. (Gondold csak el a reakciót, ha egy ilyen ‘bennfentes’ infót megpendítesz a kísérőleveledben!)

Nemrég az egyik ügyfelem panaszkodott, hogy az újonnan nyíló Baumax-ban szeretne áruházvezető lenni, de nem tud információt beszerezni a leendő szakmai vezetőről. Mondom neki, hogy már hogyne tudnál: menj be egy már üzemelő áruházba, beszélgess az ottani személyzettel, és kérj tanácsot, gyűjts információt! Így is tett, és egyből megvolt annak a személynek a neve és elérhetősége, aki a központban a majdani főnöke lesz, és így a kiválasztásról dönt.

Nehéz kitalálni, hogy honnan szerezhetünk plusz információt?
– Hát, nem könnyű.

Nehéz beszerezni bennfentes infót?
– Nehéz, de nem lehetetlen.

Ezek tényleg nem könnyű dolgok. A könnyű megoldásoktól (Profession hirdetések megpályázása tucatszámra) ne is várj sokat. Viszont a komoly energiabefektetésnek az álláspályázatoknál is meg lesz az eredménye.

———————-