Mit ér az ember nyelvtudás nélkül? És nyelvtudással?

Írta: Baráth András  |  2021. július 19.  |  c 23 hozzászólás

Mit ér az ember nyelvtudás nélkül? És nyelvtudással?

Két típusú álláskereső van, aki beszél tárgyalási szinten idegennyelvet, és aki nem beszél. Aki nem beszél, azt borzasztóan zavarja, és emiatt eleve egy kicsit leértékeli magát. Ő általában megretten azoktól az álláshirdetésektől, ahol elvárás az angol tudás, és legtöbbször úgy érzi, nem is fog tudni sikeresen elhelyezkedni. Aki pedig tárgyalási szinten beszél valamilyen nyelvet, az nincs igazán tisztában azzal, hogy ez bármilyen értéket, vagy előnyt képviselne számára. Akkor most öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Mi az átlag?

“Írásban még csak-csak, de megszólalni, azt nem tudok.”

Bátran ki merem jelenteni, hogy meglehetősen nívós ügyfeleim vannak. Nemcsak a szaktudásukra, de a saját fejlődésükre igényes, önképzésre időt, energiát nem sajnáló álláskeresők csatlakoznak általában a Gerilla Állásszerző Programba. Mégis, még a körükben is a 75-80% NEM beszél tárgyalási szinten egyetlen idegen nyelvet sem. (És mielőtt azt mondanád, hogy valószínűleg azért álláskeresők, mert nem beszélnek nyelveket, nem árt tudnod, hogy az ügyfeleim felének van állása, csak jobb munkát szeretne.)

Sőt, még csak azt sem lehet mondani, hogy az ügyfeleim 75-80%-a egy ugrásra lenne a tárgyalási szinttől. Tapasztalataim szerint ugyanis az álláskeresők többsége a gyenge társalgási szintnek, vagy az alapfokú szintnek megfelelő nyelvtudással rendelkezik csak. Megszólalni nagyon kevesen tudnak magabiztosan angolul, vagy bármely más idegen nyelven.

Mielőtt tehát teljesen elkeserednél, hogy nem tudsz tárgyalási szinten angolul, jó ha tudod, hogy ma Magyarországon az álláskeresők kétharmadának nincs, vagy csak nagyon alapszintű a nyelvtudása.

Mit jelent mindez álláskeresési szempontból?

Egyfelől legyél azzal tisztában, hogy ha magabiztos nyelvtudásod van, vagy olyan pozícióból keresel másik állást, ahol napi szinten szóban és írásban is használod az angolt, akkor ez igen komoly előnyt jelent majd számodra az elhelyezkedésnél.

Másfelől, ha neked nincs nyelvtudásod, akkor ne feledd, hogy nem te vagy a kisebbség! Ma Magyarországon az az általános jelenség, hogy az önéletrajzban feltüntetett nyelvvizsga nem tükröz valós nyelvtudást. Hisz a legtöbb munkahelyen nem kell napi szinten használni az idegennyelvet, így sok estben hiába tett valaki évekkel ezelőtt sikeres nyelvvizsgát, hiába felelt meg a tudása valaha egy magabiztos társalgási szintnek, ez a tudás a következő álláskeresésig általában sajnos megkopik, és a nyelvvizsga valójában csak egy papír lesz a sorban, nem tükröz valódi tudást.

Mit vár el a munkaadó?

Sokan kétkedve fogadják, amikor azt mondom, hogy attól még, hogy sok munkaadó előszeretettel írja bele az álláshirdetésébe, nem jelenti azt, hogy mindenhol valós elvárás is a tárgyalási szintű nyelvtudás.

Ne feledkezzünk meg itt két dologról:

1. Az állásportálokon a legtöbb hirdetést multicégek adják fel.
Vagyis akinek nincs nyelvtudása, annak célszerű mindenek előtt kimozdulnia az álláshirdetések köréből, és egyéb álláskeresési technikákat is bevetnie. Sok esetben már önmagában ez óriási sikereket tud hozni.
Hogy milyen egyéb tecnhikák jöhetnek szóba azoknál, akiknek nincs magabiztos nyelvtudásuk, azt megtudhatod többek között a következő ingyenes, élő, online előadásomból. ›› Regisztrálj te is.

2. Az álláshirdetés legtöbbször egy kívánságlista.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy azoknál a (nem multi) cégeknél, ahol nem feltétlen szükséges a tárgyalási szintű nyelvtudás, az álláshirdetésben megjelölt nyelvismeret sok esetben csak egy “jó, ha van” kategória, de nem jelent valós elvárást.

Ezeknek a cégeknek a többsége előbb-utóbb ugyanis arra is rájön, hogy azok az álláskeresők, akik valóban tárgyalási szinten tudnak egy-egy idegennyelvet, ők nagyon gyakran a multi cégeknél is el tudnak helyezkedni, ennek következtében jóval magasabb lesz a bérigényük.

Egy szemléletes példa

Nyelvtudás kapcsán az egyik kedvenc példám egy autós hasonlat. Remekül szemlélteti a magyar álláspiaci helyzetet, és amikor egy ügyfelemnél kiderül, hogy ő valójában egyetlen dolog miatt aggódik, hogy nem elég versenyképes az álláspiacon nyelvtudás nélkül, mindig felteszem neki a következő kérdést:

Melyik a jobb autó? Az Audi A4, vagy a Skoda Octavia?

A legtöbb ember szerint nyilván az Audi.

Na és melyikből adnak el többet ma Magyarországon???

Bizony, a Skoda Octaviából. A Skoda Octavia a második legnépszerűbb autó otthon, és többszörösen annyit adnak el belőle, mint az Audi A4-ből!

Magyarán, ha neked nincs tárgyalási szintű angol/német nyelvtudásod, ne aggódj, mert rengeteg nyitott pozíció van így is a számodra. Egyetlen dolgot fog jelenteni a nyelvismeret hiánya: hogy nem fogsz tudni annyit kérni a munkádért, mintha beszélnél nyelveket.

A nyelvtudás hiánya ugyanis akár 30-40%-kal kevesebb fizetést jelent az álláspiacon.

Ahogyan a Skoda Octavia is kb. 30-40%-kal olcsóbb, mint egy hasonló felszereltségű Audi A4, úgy a nyelvtudás hiánya is akár 30-40 %-os hátrányt fog jelenteni számodra a bértárgyalás során.

Mindebből két tanulságot célszerű levonni:

  1. Ha nem beszélsz angolul/németül, attól még el fogsz tudni helyezkedni, ne ess emiatt kétségbe.
  2. Ha komolyan ráveszed magad – akár 40-50 évesen vagy efelett is – , hogy megtanulj vagy felfrissíts egy nyelvet, akkor akár 30-40%-kal több fizetésért pályázhatsz egy-egy állásra.

Érdemes tehát rászánni az időt, energiát, pénzt, mert a nyelvtudás egy olyan biztos befektetés ma az álláspiacon, ami garantáltan megtérül. Tudom, hogy nem könnyű, munka, család és az egyéb teendők mellett, de hidd el, ez a befektetés jobb, mint a bitcoin. ;)

A szerzőről

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt azzal a céllal, hogy segítsen elhelyezkedni az álláskeresőknek az általa kidolgozott gerilla önéletrajz módszerek valamint a modern álláskeresési technikák segítségével. András a legjelentősebb szakmai szervezet, az Önéletrajzírók és Karriertanácsadók Nemzetközi Szövetségének (Professional Association of Resume Writers and Career Coaches) tagja, és vizsgázott szakértője. Büszke arra, hogy az elmúlt hét évben több ezer álláskereső talált új állást az általa tanított álláskeresési stratégiák segítségével.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!

A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.


többnyelvű
2021. augusztus 13. péntek 13:38

Kedves András! Én ugyan azért nyitottam meg a cikket, mert kíváncsi voltam a másik oldalra. Arra az álláskeresőre, aki beszél tárgyalási szinten nyelveket, de nem derült ki, hogy velük mi történik. Én 3 nyelven beszélek folyékonyan, köztük természetesen angolul (+ magyar), felsőfokú, tárgyalási szinten. Több évig éltem és dolgoztam külföldön, és aktívan használom mindhármat. Mégsem találok velük állást. Szakmámban már évek óta nem dolgozom, viszont több éves tapasztalatom van costumer service, adiminisztráció és hasonló területeken, ahol rendszerint 3 nyelven dolgoztam egyszerre. Rengetegszer találkoztam olyan hozzászólásokkal, minthogy azért nem talál valaki állást, mert nem beszél nyelveket, és szerintük én 4 nyelvvel akármit találhatok. A helyzet az, hogy call centeres munkákon kívül sehova nem hívnak nyelvekkel. Mindenhova speciális végzettség kell, a gyakorlat nem elég, a nyelvtudás ahogy mondtad "jó, ha van", de emiatt nem fognak alkalmazni. A másik válasz az, hogy túlképzett vagyok, ezért nem tudnak annyit fizetni, amennyit szeretnék (szeretne=a minimális összeg, amiből egyszerű körülmények között ki lehet jönni a hónap végéig). Ezt olyan helyen is mondták, ahol még bérigényt sem jelöltem meg. Alapból feltételezik, hogy nem fognak fizetni. Az ugyan kiderült a cikkből, hogy 30-40 %-al nagyobb bérigényt kérhetek, tehát ezek szerint nem lőttem túl a bérigényt, de nagyon örültem volna, ha erre az esetre is írsz valami féle megoldást a cikkben. Mert sajnos önmagáman a nyelvtudás még gyakorlattal együtt sem elég. Én is maradnék amellett a teória mellett, hogy a kapcsolatok a legfontosabbak, a tudás nálunk másodlagos.

Válasz

Nagy Erzsébet
2021. augusztus 12. csütörtök 07:23

Kedves András! Elmúlt 2 éve , hogy megvásároltam az álláskeresést segítő anyagodat. Tudtam, hogy váltanom kell. Nekem sincs nyelvvizsgám és kevés esélyt láttam egy jó pozícióra. Igaz multinál dolgoztam könyvelőként, ahol sok külföldi partner rés idegennyelvű számlák voltak. Elboldogultam.. Soha nem tanultam igazán az angolt és érzékem sem sok..Elmentettem levelezéseket és sablonként használtam..össze ollóztam a mondatokból a levelet. Persze a főnökömmel eleinte megnézettem ..sikerült. Ma szociális ellátásban dolgozom, nincs szükség nyelvtudásra.. ☺ Köszönöm a lehetőséget! További kiitartó, sikeres munkát,jó egészséget kívánok számotokra!!

Válasz

Szabó Anikó
2021. augusztus 12. csütörtök 01:01

Kedves András tagja vagyok minden állást kínáló oldallal de nem tudnak vagy nem akarnak nekem megfelelő állást ajánlani miért?

Válasz

Oszi
2021. augusztus 11. szerda 10:50

Tisztelt Baráth András!

És van a harmadik helyzet is.
Mindazok esete akik szakmailag képzettek de diszlexiások vagy diszkalkuliások, és vagy nyelvtanulási nehézségeik vannak.
Nekik a nyelvtanulás a "lehetetlen küldetés" és hiába jók a szakmájukban,
hiába van mély szakmai ismeretük,
a sokszor soha nem használt nyelvtudás mint kitétel,
kizárja őket sok pozícióból.
Miért vagyok biztos ebben?
Mert a sok bentragadt diploma, véleményem szerint 40-50%-a nyelvtanulási nehézség miatt volt bent.
Nem hiába volt "több tizezer" beragadt diploma.
Ezen változattott a kormány döntése a COVID járvány alatt, hogy megkapható a diploma nyelvvizsga nélkül is.
Nyelvtanár ismerőseim szerint és a nyelvészethez értők szerint is,
a magyar nyelv logikus és struktúrált,
amig a német és az angol a latin történelmi gyökerei miatt, nehezen tanulható egy logikus nyelvet ismerő számára.
A reál gondolkodású és érdeklődésű emberek, sajnos ritkán nyelvészek.
Az is ismert tény, hogy a nyelvtudás, nem kapcsolódik a logikus gondolkodáshoz.
A nyelvérzék nem ad rendszerszemléletet.
Erre bizonyíték a tanárok körében is, hogy ha valaki kétszakos,
- akkor ha humán szakja van mindkettő az,
- ha reál akkor szintén mindkettő az,
és milyen érdekes
- ha nyelv szakja van akkor is mind két szakja nyelv.
A multik és állami cégek sokszor nem adnak okos, jó szakembereknek pozíciót a nyelvtudás hiánya miatt.
Ezt saját tapasztalatból tudom.

Konkluzió: sok multi vezetésében a nyelvtudás miatt olyan emberek is vannak pozícióban, akiknek semmilyen rendszer szemléletük nincs.
És a jó szakember nem jut be, mert a vezető véleménye szerint "az a jó munkaerő aki nyelvet beszél".
A magánszektor az egyetlen kivétel, ahol a jó tulajdonos a rendszerszemléletével, kénytelen fel venni beosztottnak olyat, aki ismer nyelvet.

Tisztelettel Oszi

Válasz

Feri
2021. augusztus 11. szerda 09:57

Huh, nem is értem ezt a rengeteg sírást, amit a hozzászólásokban olvastam!
Én 44 évesen váltottam karriert, s mentem tanári állásból multihoz. A nyelvtudásom elég karcsú volt, bár igyekeztem már előtte is fejleszteni. Egyébként 4 elküldött pályázatból 3-ra behívtak és valószínűleg mindháromra felvettek volna. A cégnél kihasználtam a lehetőséget a nyelvtanulásra, s bár most sem túl acélos a nyelvtudásom, de azért pár szinttel feljebb jutottam, s már napi szinten használom nemzetközi környezetben. Jelenleg, 50-en túl, folyamatban van az anyacéghez való átvételem és költözésem.
Mindehhez semmi ismeretségem nem volt. Hogy mit tettem? Mindig igyekeztem fejleszteni magam, előre tekintettem, nyitott voltam és nem azzal foglalkoztam, hogy miért nem fog sikerülni. Persze felméretem a lehetőségeimet, hogyan tudok az új szakmámba becsatlakozni, stb. stb.
Szóval fel a fejjel, meg tudjátok csinálni! :)

Válasz

Enikő
2021. augusztus 11. szerda 09:11

András, Te milyen idegen nyelvet javasolsz, ami àllàskeresés szempontjàból a leghasznosabb lehet? Erről Tőled eddig nem olvastam még. Köszi előre is 🙂

Válasz

Dalocsa Natália
2018. április 13. péntek 14:09

Szia András,

Én azt mondanám hogy csak részben van igazad, mert engem például pont azért bocsájtottak el egy multinacionális cégtől mert nem volt megfelelő az Angol nyelvtudásom. És az a legszomorítóbb hogy engem elsődlegesen a Portugál nyelvtudásom végett vettek fel.

Válasz

Judit
2018. február 23. péntek 12:42

Sajnos egyet kell értenem azon hozzászólókkal, akik állítják, hogy sokkal fontosabb információ a pozíciót hirdető cégek számára az életkor, mint a használható nyelvtudás.
Ez a saját tapasztalatom is. Remekül beszélek angolul - a lenti megfogalmazás szerinti -
magabiztos értés és beszéd készséggel rendelkezem.
Fentieken felül erős társalgási német és kicsit passzív (de azért használható és gyorsan leporolható) orosz nyelvtudásom is van. Sok éves sales múlttal, vezetői tapasztalattal sem találok állást...mert az éveim száma 48. Ez elég elkeserítő. Egyelőre nem látom a kiutat.

Válasz

    István
    2018. július 22. vasárnap 20:55

    Angol felsővel német középpel és 30 év külker gyakorlattaltöbb mint 10 éve nem találok munkát.... mert elmúltam 40 (59 vagyok)...

    Válasz

Zoli
2018. február 9. péntek 20:22

A hasznalhato nyelvtudas hianya a magyar tarsadalom egyik valsag tunete. Vicces, hogy bar Andras leirja, mennyivel tobbet er a munkaero piacon aki tenyleg jo ebben, tobb hozzaszolo is probal a nyelvtudas ellen ervelni vagy csokkenteni a jelentoseget.

A sajat peldam azt mutatja hogy szeduletes karrier nyilik meg ha legalabb angolul szinvonalasan tudsz. Tiz eve egy videki varosban voltam koztisztviselo, ma egy nemzetkozi szervezetnel egy kozep manager poziban dolgozom. Nem tanultam es eltem angol nyelvi kornyezetben korabban, magyar egyetemen vegeztem es nem vagyok nyelv zseni, meg nagyon fiatal sem (44). A szorgalom mellett van egy specialis szaktudasom, ami a nyelvi keszseggel egyutt ut igazan.

Meg valami. A gerilla strategia nemzetkozi kozegben is mukodik ;-)

Válasz

Dunai Zoltán
2018. február 6. kedd 10:06

Nem tudtam, hogy Európában az egyetlen idegen nyelv az angol.
Ebben a hosszu cikkben csak a végén említí meg angol/német.
De ne felejtsük el a franciát, olaszt, spanyolt, stb.

Válasz

    Baráth András
    2018. február 7. szerda 11:33

    Kedves Zoltán - a munkaerő-piacon az angol nyelv szerepe megkerülhetetlen, ez a legkeresettebb idegen nyelvtudás, ezért is beszélek erről. Nyilván jelentős pluszt jelentkhet a német, francia spanyol vagy éppen a regionális nyelvek ismerete. De azok a cégek, akik ilyen nyelvtudást keresnek általában elvárják az angolt is.

    Válasz

Lengyel Gergő
2018. február 5. hétfő 19:48

Kedves András!

A nyelvtudás értékeléssel nekem jó pár gondom van/volt, most csak pár gondolat. :)
A nyelvtudás a gyakori vélekedés ellenére nem tárgyi és praktikus tudás. Nagyon egyszerűen belátható: ha mondjuk valaki 3 nyelven tud, de mind a 3 nyelven azt állítja, hogy lapos a Föld, és gyíkemberek vezetik a bolygót, és 1+1=3, attól még nem okos, a tárgyi és praktikus tudása a világról nulla. ;)
Magyarországon teljesen félreértik a (világ)nyelvtudást és a kommunikációs funkcióján kívül egy olyan nem létező "plusz" tudásértéket tulajdonítanak neki, amely nettó módon nem létezik! A (világ)nyelvtudás itthon sajnos túlértékelt fétis és státuszszimbólum. Figyeljük meg: amikor valakit jellemez a magyar, hogy milyen "okos", azt úgy szokta, mondani, hogy"pedig ez az XY ez egyetemet-főiskolát végzett, tanult ember, két nyelven beszél". Általános vélekedés: "(több) nyelven beszél"="hú, de okos"!
Angolszász vagy német nyelvterületen, ahol "bennszülött" vagy, vagy ott ahol az anyanyelv mellett még egy világnyelvet anyanyelv szinten tanulnak a gyerekek bölcsi óta (például Svédországban, Svájcban), nem is tudják értelmezni azt, hogy jobb munkaerő lennél, vagy okos(abb) lennél, csak mert az anyanyelveden kívül tudsz egy-két más világnyelvet. Trivialitás. Nem érték, értelmezhetetlen értékként, tudásként, az "okosság" részeként róla beszélni. Való igaz: azt a német és az angol is megsüvegeli, ha egy "bennszülött" német vagy angol önszántából, kvázi hobbiból elsajátít valami tényleg idegen, "egzotikus" nyelvet. Mondjuk a magyart. Vagy az oroszt. Vagy a románt. Ott abban benne van az, hogy ez azért tényleg "okos", mert ezeknek az elsajátítása tényleg nem egyszerű nekik. De hát ez azért eléggé ritka.
Mindez azért fontos, mert ahogy látszik a fejlődési tendencia, pár éven belül be fognak robbanni a mindenféle, valós időben rendkívül jól fordító kütyük, és a google fordító is összehasonlíthatatlanul többet fog tudni, mint most. Szinte minden valamire való hi-tech jóslat erről szól. Garantálható, hogy 5-10-15 éven belül a nyelvtudásra tényleg csak a legperverzebbek fognak időt áldozni. Vagy a nyelvészek. Semmi értelme nem lesz az anyanyelven kívül mást tudni. Érdemes lesz majd visszatekinteni ezekre az eszmecserékre 10 év múlva, amikor egy most 35 éves munkakereső még mindig csak 45 lesz, ereje teljében keres majd munkát, és a nyelvtudására, amelyre az életéből egy csomó időt, pénzt, energiát áldozott, felesleges befektetésnek fog bizonyulni...

Válasz

    Erika
    2018. február 7. szerda 14:02

    Valahol Gergo igazad van. A nyelvtudas , kulfoldi allaskeresesben nem jelent semmit. Alap hogy angolul tud az ember. Szemelyes tapasztalat, pl hogy magyar nyelv ismeretet a kozelkeleten, jobb meg sem emliteni, hatranyos. De sajnos mashol sem jo a language skills-be beirni kelet europai nyelv ismeretet. Nem masert, mint hogy sajnos az eloiteletek. En olasz allampolgar vagyok, lehet ez az irasomon is meglatszik. En is odairtam hogy magyar nyelv ismerete, amig nem szembesultem a valosaggal, keleti blokk not welcome. Ezzel a felfogassal nem lehet mit tenni. Kialakult es nem fog valtozni. Maltan is amint tapasztaltam, igy Hollandiaba is, a Perzsa Obol orszagokat ne is emlitsuk, mint Qatar, Bahrain, Kuwait, Saudi vagy az Emiratusokba. Szomoru de hatranyt jelent. Az utlevel is, de meg a nyelv ismerete is.
    Es mindig kulfoldnel maradva, mert ez az en tapasztalatom, 40 de irhatnek nyugodtan 35-ot mint korhatar, sehol nem alkalmaznak! Ha igen akkor 2 lehetoseg, vagy ismeros segit, vagy alacsonyabb kategorias munkaba. Es meg igy sem garantalt!!! Mert masnak is van isnerose, es bizony sokan fogadnak alacsonyabb, akarmilyen poziciot, mert SAJNOS a munkanelkulisegtol nincs rosszabb.
    Igy aztan beszelhet az ember hottentottaul is / en az angol felso, olasz anyanyelvi, arab alap, dutch francia kozeppel sem tunok ki, ja es ott a magyar is/ lehet akarmilyen szakmai tapasztalat, akkor is , allast keresni nightmare. Es ott a mindent meggyilkolo teny! Az ember eletkora! Ezzel aztan semmit nem lehet tenni. Erre nincs "kozmetika"!!!
    Megint szemelyes tapasztalat, kiokoskodtam a cv-met, semmi korra utalot. Most vagyok 54 es ez kb 15 !!! evvel ezelott!!! Hivtak is azonnal telefonos interjura. Szakmailag ok, az illeto nem gyozte mondogatni, mennyire super, es hogy megfelelek maximalisan, majd a krucsalis kerdes... Erika how old are you? Mikor meghallotta a korom, csend... Majd lemagazott! Es megkerdezte hogy ebben a korban meg erzem e hogy a tobb oras munkat vegezni tudom.
    Humorosan lezartam, nem a vegrendeletemet kuldtem hanem oneletrajzot....
    Ebben a vilagban, matuzsalemi korban, a szemelyes atadasa a jelentkezesnek, a napi tobb oras edzes es nemi botox, no meg az ismerettsegek, politikai vagy uralkodoi /kozelkeleten/ . Ezek a lehetosegek hogy jobb allashoz jusson az ember. :) Udv es sok simert mindenkinek.

    Válasz

      Timi
      2021. január 30. szombat 15:29

      Teljesen igazad van....

    Dr Kelemen Judit
    2018. február 6. kedd 09:13

    És google fordító majd beszélni is fog helyetted?

    Válasz

      Lengyel Gergő
      2018. február 6. kedd 09:38

      Kedves Judit!

      Igen, ez a lényeg. :)
      https://www.youtube.com/watch?v=EluyyXlllqE

Márta
2018. február 5. hétfő 18:56

Kedves András! A mostanában használatos A1-A2-B1-B2-C1-C2 nyelvi kompetenciaszintek közül melyik felel meg a cikkben általad használt tárgyalási, ill. társalgási szintnek? A középfok szinonimájaként használod a tárgyalási szintet? Köszönöm a válaszodat.

Válasz

    Baráth András
    2018. február 7. szerda 11:30

    Kedves Márta, ezeket a kódokat azért nem szeretem, mert a többség nem érti. A tárgyalási szintű nyelvtudás az aktív felsőfokú szintnek felel meg, tehát amikor nagyon magabiztosan megérted az adott idegen nyelvet anyanyelvként beszélőket, és akár egy tárgyaláson, akár egy előadáson magabiztosan és érthetően tudsz beszélni különösebb felkészülés nélkül is. A társalgási szint felel meg inkább a középfokú szintnek, de a társalgási szintnél is fontos, hogy ez egy aktív nyelvtudás legyen.

    Válasz

    Dr Kelemen Judit
    2018. február 6. kedd 09:11

    Szerintem a tárgyalási szint minimum B2, de egy jó erős B2, vagy C1 ideális esetben.

    Válasz

Czellecz Attila
2018. február 5. hétfő 18:08

Kedves Andras,

Koszonom, elolvastam ezt a bejegyzesedet a nyelvtudassal kapcsolatosan.
Sokmindenben egyetertek a leirtakkal, viszont ez attol is nagyban fugg, hogy mely (tipusu-iparagi) ceghez jelentkezel, milyen koru vagy, milyen szintu poziciot celoztal meg, mert egyedul (nyilvan), csak a nyelvtudas nem fog sokat segiteni egy jo pozicio elnyereseben.
Erre a sajat peldamat hoznam fel, aki harom idegennyelvet beszelek, jo kommunikacios-targyalasi szinten, >20 eves felsovezetoi tapasztalatom van, es meg sem volt egyszeru elhelyezkednem, sot.....

Udvozlettel,

Czellecz Attila

Válasz

Vincler-Boros Viktória
2018. február 5. hétfő 16:19

Kedves András!

Részben egyet értek a cikkedben írtakkal. Azért csak részben,mert igaz, hogy a 40+ os korosztály csak részben beszél tárgyalási szinten angolul v németül. Azonban van köztünk olyan is,aki időt-energiát nem sajnálva mégis megtanult felnött fejjel tárgyalási szinten idegen nyelven,mert azt gondolta,hogy ez vonzóbbá teszi az álláspiacon,illetve ez "kötelező" manapság. A helyzet az,hogy szinte lényegtelen milyen szinten beszél az ember idegen nyelvet,nem ettől lesz állása,vonzóbb sem lesz. Csak az számít,hogy milyen kapcsolati tőkével rendelkezik...

Válasz

    Baráth András
    2018. február 5. hétfő 18:38

    Kedves Viktória, szerintem nem lényegtelen, hogy valaki beszél-e idegen nyelvet, de ez még önmagában még nem lesz elég ahhoz, hogy valaki el tudjon helyezkedni. A kapcsolati tőke szerepe - bár nyilvánvalóan fontos - szerintem túl van értékelve, és ezt sok-sok ügyfelem meg tudná erősíteni, akiknek vannak ugyan jó cégeknél jó munkakörben dolgozó ismerőseik, de nem kapnak tőlük érdemi segítséget.

    Válasz

FONTOS A FEJLŐDÉS SZÁMODRA?
Lépj szintet a Karrier Hack módszer segítségével!
Ismerj meg egy újfajta karriertervezési módszertant, amellyel minden eddiginél gyorsabban érheted el karriercéljaidat! Végre tisztán láthatod, hogy mi az az értékes tudás, ami kiemel téged az álláspiacon.

  • Ha többet akarsz keresni,
  • Ha pályamódosítást szeretnél (esetleg állami szférából versenyszférába átevezni),
  • Ha érdekesebb munkát szeretnél,
  • Ha tanulni szeretnél, de nem feltétlenül tudod, hogy mit,
  • Ha szeretnéd kihasználni a digitális változásban rejlő lehetőségeket,
  • Ha jobb feltételekkel szeretnél dolgozni: több home office-szak, jobb fizetéssel, kiegyensúlyozottabb munka-magánélettel,
  • Vagy csak szeretnél egy normális bejelentett állást, ahol nem cseszeget a főnök…

akkor gyere és csatlakozz az ingyenes, élő, online előadásomhoz!
Karrier Hack előadás