7 ok, amiért mindenképpen jelen kell lenned a LinkedInen
Manapság nagyon máshogy keresnek új munkatársakat a cégek, mint korábban. A valamikor mindenható álláshirdetések jelentősége csökken, miközben az online keresés súlya nő. Ha azt szeretnéd, hogy Téged is megtaláljanak a munkaadók (vagy a személyzeti tanácsadók), legyél elérhető és megtalálható!
Ott kell lenned, ahol a munkaadók jelölteket keresnek. A Facebook kitűnő platform a szórakozásra, a barátokkal vagy a családdal való kapcsolattartásra, de a toborzók csak korlátozottan tudják használni. A LinkedIn az a hálózat, ami igazán fontos a „fejvadászok” és a munkakeresők számára.
Az egyik kedves ügyfelem története remekül bizonyítja a LinkedIn erejét. Az ügyfelem egy magyarországi nagyvállalatnál dolgozott, amikor a LinkedIn profilja alapján megkereste egy brit fejvadász – egy dán multinacionális cég megbízásából. Az ügyfelemet nemcsak állásinterjúra hívták, hanem végül a pozíciót is ő nyerte el, és már néhány éve remek állása van Koppenhágában, ahová a családjával költözött ki.
Ha Te is szeretnéd, hogy vonzó ajánlatokkal keressenek meg munkáltatók vagy munkaerő-közvetítők, akkor kérlek, olvass tovább, még akkor is, ha Te már fent vagy a LinkedIn-en.
Mi is az a LinkedIn?
Te is úgy gondolod, hogy mivel fenn vagy a Facebookon, felesleges egy másik közösségi hálózatot is használnod? Tévedsz. A Facebook azt mutatja meg szűk környezetednek, milyen vagy, mint magánember. (Milyen zenéket, filmeket szeretsz, hova jársz szabadidődben, kikkel barátkozol). A LinkedIn viszont arról szól, mihez értesz, hol dolgoztál korábban, mi a szakmai háttered. Egy részletes szakmai profilt alakíthatsz ki, ami sok olyan fontos információt tartalmaz, ami alapján a munkát kínálók Rád találnak.
A LinkedInt világszerte több mint 400 millió szakember használja. Itthon 750 ezer körül jár a regisztrált tagok száma. Igen, ez lényegesen elmarad a Facebook csaknem 4,5 milliós (magyar) felhasználótáborától, de ez jórészt a két hálózat eltérő jellegéből fakad.
A LinkedIn leginkább azoknak a jól képzett szakembereknek (jellemzően diplomásoknak) való, akik rendelkeznek már néhány év szakmai tapasztalattal. Ez kell ahhoz, hogy profiljuk fennakadjon az „embervadászok” hálójában. Eleve kiesnek tehát a tinédzserek, az egyetemisták (a nagyon keresett szakirányok kivételével), a pályakezdők és az inaktívak (vagyis éppen azok, akik a legaktívabbak a Facebookon).
Egy sikeres pályázathoz szükséged lesz egy az erősségeidet bemutató, bizonyítottan működő önéletrajzra is. Töltsd le most ingyenesen ehhez az én önéletrajzomat mintaként >>
Hogyan dolgoznak a toborzók?
Az állásportálokon (Profession, Jobline, CVOnline stb) csak az üres pozíciók egy részét találod meg. A megüresedett helyek egy részét belső ajánlások útján töltik be, sok pozícióra pedig aktív kereséssel igyekeznek embert találni. Korábban csak a felsővezetők felkutatására vetettek be „fejvadászokat” (a szakma igazi neve executive seach, vagyis vezetőkereső), ma viszont már a keresési lehetőségek bővülésének köszönhetően a legkülönbözőbb szakembereket keresik az interneten – leginkább a LinkedInen.
Az elmúlt években új toborzási szakma jött létre. Az úgynevezett sourcerek (a szakmának magyar elnevezése még nincs ) a LinkedInt, a Google-t és néhány kiegészítő eszközt használva képesek bárhonnan előkeríteni az alkalmas jelöltet – feltéve, ha az fenn van a LinkedInen. Számukra a cél jellemzően a passzív álláskeresők elérése, vagyis azoké, akik jelenleg is rendelkeznek munkahellyel, de egy jó ajánlattal esetleg kimozdíthatók onnan. Ha a sourcerek a LinkedInen kutatnak, Te pedig nem vagy ott, eleshetsz a legjobb lehetőségektől.
Mutasd magad
Ahhoz hogy megtaláljanak, egy olyan LinkedIn profilra van szükséged, amiben egyaránt benne vannak a Rád és a vágyott munkára jellemző kulcsszavak. A sourcerek a LinkekdIn speciális keresőjét használva, sokféle szűkítést, pontosítást alkalmazva próbálnak eljutni egy szűkített listáig, majd az egyes profilok elemzésével döntik el, kit is keresnek meg. Tanulság: Nem elég, hogy fenn vagy a hálózaton, egy teljesen kitöltött, optimalizált (és rendszeresen aktualizált) profillal kell rendelkezned. Olyannal, ami nemcsak kulcsszavakat tartalmaz, hanem érdekes, ígéretes, más, mint a többi hasonló profil.
Szerencsére mindez nem olyan bonyolult, mint ahogy az első pillantásra tűnik. A profil alapjaihoz csak adatokat kell megadnod magadról (iskolák, munkahelyek, készségek, nyelvtudás). A dolog izgalmasabb része akkor következik majd, amikor ezt a vázat fel kell öltöztetned, ebben pedig későbbi cikkeinkkel segíteni fogunk.
Aktív keresés
Amerikában teljesen természetes, hogy az álláskeresők százszámra küldözgetik önéletrajzukat a különböző cégeknek. Biztos akadnak, akiknek sikerül így elhelyezkedniük, de a hideg megkeresések többségét meg sem nyitják, vagy azonnal a kukába továbbítják. Egészen más a helyzet viszont akkor, ha a megkeresés ismerőstől érkezik.
A LinkedInen az aktív keresés lényege az előzetes, átgondolt kapcsolatépítés. Ha nagyobb, jó kapcsolatrendszerrel rendelkezel, ahol ismerősen cseng a neved, jó véleménnyel vannak rólad, jobb eséllyel juttathatod el önéletrajzodat a vágyott cég szakmai vezetőjéhez. (Nem szükséges feltétlenül, hogy az illető a LinkedInen a kapcsolatod legyen, elég az is, ha egy közös, megbízható ismerősöd ajánl az illetőnek.)
A LinkedIn profil nem önéletrajz
„Akkor nincs is már szükség önéletrajzra?” – hangzik le gyakran a kérdés. Nagyon is szükség van rá. A LinkedIn segítségével rád találnak, vagy te magad építesz ki új kapcsolatokat. Ha minden jól megy, bemutatkozási lehetőséget kapsz. Ezen a szinten már mindenképpen szükséged van a jól átgondolt, a személyedre és természetesen a megcélzott cégre szabott önéletrajzra.
Szükséged van egy jó önéletrajzra és motivációs levélre? Akkor töltsd le most az enyémet ingyenesen >>
Ugyanakkor egy jól megírt önéletrajz abban nagy segítségedre lehet, hogy az alapján, az abban lévő információkat felhasználva készíts egy figyelemfelkeltő LinkedIn adatlapot magadnak.
Remélem, rövid kedvcsinálómmal sikeresen meggyőztelek. Ha még nem vagy fenn, lépj be, nézz körül, ismerkedj a lehetőségekkel. Ha már van profilod, de csak ritkán nézel felé, kezdd el valóban használni a LinkedInt. Ha pedig már fenn vagy, és sikeresen használod, oszd meg velünk is eddigi tapasztalataidat!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.
A Linkedin az informatikában dolgozóknak kész aranybánya. Folyamatosan záporoznak az ajánlatok itthonról s külföldről, jelentős mindenhol a munkaerőhiány.
S vannak "visszatérő" vendégek is, ami alatt azt értem hogy nem mentem hozzájuk annó, de azért néha bejelentkeznek, hogy nem gondoltam-e meg magam. S nincs rossz szájíz se emiatt. Vannak oda-visszamozgó emberek tehát lelépnek A cégtől, elmennek B-hez, de mégse jött be s mennek vissza A céghez. Ez új jelenség számomra, régen ez se így volt. Ha már elmentél, akkor ide vissza ne gyere.
Továbbá jó ötleteket lehet meríteni mások profiljából, s lehet folyamatosan javítani a dolgokat.