Mit lásson a HR-es a Facebookodon, LinkedIn oldaladon?
Olyan világban élünk, ahol a digitális jelenlét megkerülhetetlen. Az USA elnöke már szinte nem is tart sajtótájékoztatókat, kizárólag a twitteren keresztül kommunikál. A legtöbben jelen vagyunk a Facebookon, LinkedInen, Instán, és abban is biztos lehetsz, hogy ha potenciális jelölt vagy egy állásra, a HR-es rád fog keresni a közösségi oldalakon. Adódik a kérdés: mit és mennyit mutass meg magadból? Hogyan fordítsd mindezt a hasznodra?
Engem aztán ne nézegessenek!
Gyakori stratégia az, hogy kereshető vagy ugyan, tehát fent vagy Facebookon, de nem mutatsz meg magadból semmit. Nem látnak belőled semmit, maximum a nevedet, nem töltöd fel teljesen a LinkedIn profilodat, és nem vagy elérhető Instagramon.
Ha te is ezt a vonalat képviseled, akkor most valószínűleg azt mondod: engem aztán ne csekkolgassanak a HR-esek! A rossz hír az, hogy ettől még megteszik.
Ha nem a HR-es, akkor a szakmai vezető, ha nem ő, akkor a leendő kollégáid. Biztosra veheted, hogy meg fogják nézni, milyen információk elérhetők rólad.
Emlékszel az előző cikkben? A szimpátiát sajnos sokszor ezek az apróságok is alááshatják, vagy épp ellenkezőleg, erősíthetik.
Gondolj csak bele! Kinézel magadnak egy cukrászdát vagy egy éttermet. Még nem jártál ott, nem ajánlotta senki. Nem az az első, hogy ránézel a profiljára a közösségi oldalon? Ha nem találod meg, esetleg az utolsó bejegyzés 3 évvel ezelőtti, és az sem épp gusztusos, akkor milyen benyomásaid lesznek? Nem vonzó, nem informatív, nem szimpi, nem naprakész, nem fiatalos… egyszóval nem a legjobb.
Na, kb. ugyanez igaz a te személyes profilodra is.
Ha már jelen vagy…
Nem állítom, hogy baj az, ha személyes meggyőződés miatt nem vagy jelen Facebookon vagy Instagramon! (Nem előny, de nem is baj.)
De ha már fent vagy, akkor nem az a jó taktika, hogy az ismerőseiden kívül mások nem látnak belőled semmit.
Ha nem mutatsz magadról a közösségi oldalon publikusan semmit, esetleg túl sok mindent mutatsz meg, akkor számolnod kell azzal is, hogy nem éppen pozitív irányba tereled a kiválasztást.
Most abba nem megyek bele, hogy vállalhatatlan bulizós képeket, idegenekre nem tartozó infomációkat miért nem célszerű álláskeresőként kiposztolnod. Ügyfeleimnél ugyanis inkább azt látom, hogy épp az ellenkező végletet képviselik: mindent és mindenkit letiltanak a személyes infókról, vagy pl. LinkedInen jelen sincsenek.
És ez ugyanúgy hiba!
Egy kis szerkesztéssel, néhány nyilvános poszttal, egy-két (ízléses) képpel kell, hogy elérhető legyen néhány személyes info is rólad.
A LinkedIn az más tészta!
A LinkedIn az álláskeresés egyik fontos terepe. Főleg ha a versenyszférában szeretnél elhelyezkedni, akkor itt igen is problémát fog okozni az is, ha nem vagy jelen.
Álláskeresőként fontos, hogy legyen egy megnyerő, igényesen kitöltött LinkedIn oldal rólad. Minimum legyen egy előnyös fotód, és legyenek feltöltve a szakmai adatok.
Ne csak a pozíciókat, hanem a konkrét feladatokat is tüntesd fel. Legyen kitöltve a summary rész, és nagyon fontosak az ajánlások. Hogy pontosan mire figyelj és miért fontos, hogy mindenképp megtalálható legyél LinkedInen, arról bővebben ebben a cikkemben írok.
Használd okosan!
A fő üzenetem tehát: ne zárkózz el, hanem fordítsd előnyödre az álláskeresésben is közösségi oldalakat!
Legyél jelen, használd a közösségi oldalak álláskeresési funkcióit. Hisz ma már nem csak a LinkedIn, de a Facebook, különösen az egyes Fecabook csoportok önmagukban is az álláskeresés fontos csatornái. Használd ki ezt!
Ha pedig olyan munkahelyre pályázol, ahol fiatalos a csapat, ahol munkaeszköz, de legalábbis számít a Facebook és az Instagram (tehát gyakorlatilag a versenyszférában mindenhol), akkor igenis kiemelten törődj a közösségi profiloddal karrierépítés szempontjából is!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.
Mi az a LinkedIn, mire jó, álláskeresésen kívül?
Szervusz András!
Facebook:
Nincs Facebook profilom, mert ha lenne, azt rendszeresen karban kellene tartani, hogy naprakész és hiteles legyen. Ehhez legalább kétnaponta kellene előállni valami újjal. Még az iWiW időszakban foglalkoztam vele, de rengeteg időmet lefoglalta, hogy korrekten menjen. Volt főnököm Facebook oldalán 2017-es a legutóbbi bejegyzés, az azt megelőző 2013-as (valóban elhanyagoltnak tűnik egy kicsit). Neki sincs erre ideje, akkor meg minek. Amikor az ember állást keres, akkor amúgy is a "Gerilla Önéletrajz és Álláskeresési Módszerek"-et és a "Megnyerő Állásinterjú Módszerek"-et bújja a Facebook helyett. Nekem az elhelyezkedésben eddig csak a "kevés igaz barátom" segített, az "ezer-lájk ismerőseim" közül egy sem. Szóval a Facebook profilom építése helyett az önképzéssel, önfejlesztéssel és a szakmai fejlődésemmel foglalkozom. Lehet, hogy túl öreg vagyok már az arcoskönyvhöz.
LinkedIn:
Van egy félig feltöltött profilom, még a "Megnyerő Állásinterjú Módszerek" tréning után készítettem. Mivel korábbi munkatársaim és vezetőim közül egyik sem szerepelt a LinkedIn-en, ezért "túl sok ajánlást" nem tudtam szerezni. Csak oroszul (10,5 év) és németül (2,5 év) tanultam, angolul csak olvasni tudok (a 33 év informatika önképzés miatt), ezért az 1 db LinkedIn-es megkereséssel sem tudtam mit kezdeni. Diplomás emberhez méltó módon - gyakorlat híján - tárgyalási szinten sem beszélni, sem írni nem tudok, ezért a LinkedIn-nel sem megyek sokra, főleg, mert így nincs ajánlásom, nincs rendszeres publikációm, nincs napi aktív jelenlétem. Ehhez még angolul is tanulni kellene, ez pedig a munkába járás, a folyamatos szakmai és informatikai ismeretbővítés és az egyéb társadalmi funkciók (pl. gyereknevelés) mellett már nem fér bele a napi 24 órába (ez nem panasz, ténymegállapítás).
Egyébként - a MOL-on és a 2012-ben megszűnt VITUKI-nkívül - nem ismerek olyan céget, ahol a kezdő, angolul még tárgyalási szinten nem beszélő munkatárs is lehetőséget kapott volna, hogy külföldi projekteben való részvétellel az angol nyelvtudását fejleszteni tudja.
Aki jól tud angolul, rászánja az időt a Facebookra és a LinkedIn-re, biztosan jól jár, én úgy látom, hogy számomra a T-SQL, PL/SQL, ASP.NET, C#, PHP, stb. tudásom továbbfejlesztése nagyobb érték a Facebook és LinkedIn jelenlétnél (ráadásul a munkámban közvetlenül alkalmazni is tudom). Persze ez csak az én "speciális helyzetemre" vonatkozik.
Üdv:
Tamás