Merre tovább? Új pályamódosítási sorozat a Gerilla Önéletrajz blogon – Tanárok, bölcsészek
A legtöbb embernek az álláskeresés nulladik lépése általában mindig nagy fejtörést okoz. Sokan nem tudják, hogy a meglévő végzettségükkel, tapasztalatukkal milyen állásokra pályázhatnának. Egy valamit tudnak, hogy mit nem akarnak csinálni, de a pályaorientációs térképnek itt valahogy vége is szakad. Milyen szakmai háttérrel, milyen irányba tudsz továbblépni a karrieredben? Ehhez szeretnék segítséget adni ezzel vadonatúj sorozattal. Az első részben a tanári pályamódosítást nézzük végig, illetve szeretnék útmutatót adni azoknak is, akiknek nincs különösebben speciális szakmai végzettsége!
A cikk elolvasása kb. 5 perc
Több, mint 10 éve segítem az álláskeresőket, évente nagyjából 200 személyes konzultációt tartok, és minden hónapban van legalább egy tanár vagy bölcsész ügyfelem. Sajnos sokan szeretnék elhagyni a pályát, a közoktatában zajló folyamatok miatt, így mostanra elég jól összeállt egy mintázat, hogy adott szakmai háttérrel, milyen irányba lehet és célszerű elmozdulnia például a tanároknak.
A váltás első számú kérdése: mik a szakmai erősségeid?
Nem csak a tanároknál, de minden szakmában kulcstétel, hogy akkor lesz esélyed átvezeni egy teljesen új területre, ha van szakmai erősséged azon a területen is, ahová pályázol.
Sajnos nagyon kevés tréner és hasonló tanító típusú állás van ma Magyarországon, ezért az első lépés az, hogy megnézd, milyen más erősségeid vannak a tanításon kívül.
A tanárok (is) ott követik el gyakran a hibát, hogy azt mondják, én nem értek semmihez, csak a tanításhoz. Ez ugyanis nem igaz. Egy tanár (ahogy más szakmában is az ember) nagyon sok minden mást is csinál a főtevékenységén kívül.
Például:
- adminisztrál (nem is keveset)
- vannak ügyfélkapcsolati feladatai, hiszen kezeli a szülőket, a diákokat, reklamációkat, konfliktusokat
- rendezvényeket szervez, tárgyal cégekkel
- kell kezelnie a számítógépet, rendszeres összefoglalókat, kimutatásokat kell gyártania
- az idegen nyelvet oktató tanárok magabiztosan beszélnek egy-egy nyelvet
…és a sort még hosszan folytathatnám.
Mindenkinek van a tanításon kívül minimum 3-4 olyan jártassága, erőssége, amit a meglévő szakmájában napi szinten gyakorol, és más területen is hasznosíthatná. Akkor lehet ugyanis gyorsan és sikerrel szakmát váltani, ha olyan területre pályázol, ahol ezeket elvárják.
Visszatérve a nyelvtudásra
Tanárok esetén is nagy kérdés, hogy van-e egy vagy több idegennyelv jártasság. A nyelvtudás ugyanis önmagában egy olyan speciális képesség, amivel minden további átképzés nélkül nagyon könnyen át lehet evezni egy teljesen másik pályára.
Nemrég volt például egy magyar-ének szakos tanár ügyfelem, aki rendkívül jól beszélt németül, és kb. 2 hét alatt sikerült elnyernie egy jó cégnél egy németes informatikai asszisztensi állást nagyjából másfélszer annyi fizetéssel, mint a korábbi bére. De nem csak a fizetés miatt volt jó lépés ez Karolának.
A tanárok esetén ugyanis az a cégek részéről a leggyakoribb kifogás, hogy nincs versenyszférában szerzett tapasztalatuk. Ezzel az állással Karola ezt gyakorlatilag máris kipipálta, a váltással párhuzamosan pedig elkezdte képezni magát. Kb. 1,5 év után cégen belül váltott először logisztika területre, majd – immáron tanítási tapasztalattal és versenyszférában szerzett tapasztalattal együtt – elnyert egy belső képzésekért felelős csoportvezetői állást.
A tanárok, bölcsészek pályamódosítására tehát általánosságban elmondható, hogy olyan állásokkal célszerű elindítani a váltást, ami picit inkább generalista típusú állások. Ilyenek például az ügyfélszolgálatos állások, ezen belül idegen nyelvű vállalati ügyfélszolgálati állások vagy informatikai (service desk jellegű) ügyfélszolgálati állások, asszisztensi állások, adminisztratív típusú állások, irodavezetői állások, értékesítői állások. Matek-informatika szakkal akár IT tesztelő állások.
Tanári diplomával menjek el ügyfélszolgálatosnak?
Tipikus önszabotázs mondat, és biztos vagyok benne, hogy most is többen felszisszentek magukban, hogy na de András, diplomás tanárként kezdjem a nulláról a ranglétrát?
Nagyon fontos, hogy egy pályamodosításnál soha ne a közvetlen váltást nézd! A közvetlen váltás az esetek 99,9%-ban nem a Te álomállásod lesz. Az álomállásba egyrészt nem tudsz egy lépésből bemenni, másrészt kívülről nem is nagyon tudod eldönteni, hogy mi lesz számodra később az igazi álomállás, nincs ugyanis más szektorokban annyi releváns ismereted, hogy ezt meg tudd egyáltalán fogalmazni.
Tanári pályamodosításnál is a legokosabb taktika tehát a belépő szintű állásokra jelentkezni!
Belépő pozícióból minden szakterületen viszonylag sok van, könnyen be tudsz tehát kerülni, és onnan legfeljebb 1-1,5 év után bravúrosan el tudsz kezdeni építkezni már egy teljesen másik pályán.
Rövid- és középtávú pályamódosítás
Fontos azt látni, hogy a rövid távú, átképzés nélküli pályamódosítás és a közép-hosszabb távú, valódi szakmaváltás nem egy és ugyanaz.
Akár tanárként, akár más területről szeretnél most váltani egy teljesen új szakterületre, biztos, hogy lesz némi foghíj a meglévő erősségeid és az új területen elvártak között. Ezért is szoktam ügyfeleimnek javasolni, hogy gondolkozzanak mindig egy lépéssel tovább, tervezzék meg a váltást, nézzék meg mire van kereslet, és mi az a szakmai rés, hiányzó képesítés, tudás, amit rövid távon egy gyorsabb tanfolyammal (ld. Excel tréning, mérlegképes könyvelő képesítés, nyelvi kurzus), hosszabb távon pedig akár egy célirányos, felsőfokú képzéssel érdemes megszerezniük.
Itt van például egyik magántanár ügyfelem, aki 10 év tanítás után helyezkedett el most HR vezetői pozícióban.
Szilvi úgy építette fel a pályamódosítását, hogy a tanítás mellett elvállalt egy HR asszisztensi pozíciót egy kisebb cégnél. Szerzett tapasztalatot interjúztatásban, besegített a kiválasztás folyamatában, egyre több HR feladatkört megismert. Ezzel párhuzamosan elkezdte képezni magát, HR-es végzettséget is szerzett, gyakorlatilag 3 év alatt megszerezte mindazt a tudást és tapasztalatot, amire az új területen a karrierépítéshez szüksége volt.
Kiegészítő lehetőségek
Zárszóként még egy jó tanács. Tanárok esetén gyakran látom, hogy úgy próbálnak szabadulni az állami szektorból, hogy alkalmazotti státusz után elkezdenek például egy magántanári praxist, vagy elvállalnak egy biztosításközvetítői, esetleg ingatlanügynöki állást. Ez nem igazán jó irány.
Hacsak nem az minden vágyad, hogy értékesítő legyél, ezek az állások általában nem jó alternatvák. Nem igazi váltások, vállalkozói jogviszonyban lehet csak művelni őket, és maximum kiegészítő tevékenységként tudnak működni.
Nem szeretnélek áltatni, minden váltás nehéz, egy pályamódosítás pedig extrán is komfortzóna átlépés. De a jó hírem az, hogy tanárként is viszonylag sok lehetőséged van. Azok az ügyfeleim legalábbis, akiket végigkísérhettem, eddig nagyon szép sikereket értek el. Nem feltétlen egyik napról a másikra, de ha hagysz magadnak egy kis felkészülési időt, megtervezed a váltást, felméred, hogy melyek a piacképes erősségeid, akkor fogsz tudni olyan pályaváltó önéletrajzot írni, amivel nagy arányban be fognak hívni állásinterjúkra , és el fogsz tudni helyezkedni.
Ha szeretnéd részletesen is látni, hogy hogyan kell pályamódosításhoz egy ütős önéletrajzot felépíteni, a motiációs leveledet összállítani, mit emelj ki a korábbi tapasztalataidból, milyen fizetést jelölj meg, és hogyan készülj fel egyáltalán a sikeres váltásra, akkor várlak szeretettel most csütörtökön az ingyenes, élő mini-tréninegmen. Az előadást az interneten tartom, a részvétel ingyenes, viszont regisztrálnod kell rá. Itt tudsz jelentkezni. ››
Kérdésed van, esetleg van konkrét javaslatod, hogy a legközelebbi részben milyen szakterülettel foglalkozzunk? írd meg bátran kommentben. Örömmel fogadom a visszajelzéseket. ;)
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.