Hogyan válassz tanácsadót?
Biztos te is kerültél már, vagy kerülsz majd olyan helyzetbe, amikor szükséged van külsős segítségre. Kell keresned például egy ügyvédet, pszichológust, coach-ot vagy könyvelőt. 15 évnyi tanácsadói tapasztalattal a hátam mögött egy nagyon fontos tanácsom van: fontold meg jól, mielőtt leteszed a voksod egy-egy szakember mellett!
Mielőtt bárki is önreklámmal vádolna, szeretném leszögezni, hogy nem a saját karrier-tanácsadói munkámat szeretném promotálni ezzel a cikkel! Hónapokkal előre tele a konzultációs naptárunk, nem marketing szempontok vezérelnek.
A cikk apropója az, hogy egyre többen kérdezik tőlem privátilag is, hogy „András, te hogyan találtál jó ügyvédet, trénert, adótanácsadót, orvost, stb.?” Megmutatom!
Íme a 3 szempont, amit én a szakember választásnál követek!
1) Nézd meg az értékeléseket!
Az internet korában én már gyakorlatilag semmilyen szolgáltatást nem veszek igénybe anélkül, hogy előzetesen ne nézném meg a Google és egyéb értékeléseket.
Az első számú szűrőm tehát, hogy legyen a szakértő elérhető Google-ön, legyen Google Business fiókja, és legyen kellő számú értékelés róla.
Ne csak 3-4, évekkel ezelőtti vélemény, hanem minimum 15-20 friss értékelés, amelyek alapján legalább 4,3 – 4,5 átlagérték felett van.
MIÉRT FONTOS EZ?
Az objektivitás miatt.
Hányszor előfordul, hogy hallasz nyilatkozni egy szimpatikus szakembert, látsz a tévében egy céget, de mikor rákeresel az értékelésekre, rájössz, hogy ez bizony valószínűleg csak egy hype vagy valamilyen fizetett riport lehetett.
És ennek az ellenkezője éppúgy igaz: csak azért, mert a szomszédod, sógorod, anyósod lehúz egy tanácsadót vagy egy vállalkozást, érdemes azért megnézni a nyilvánosan elérhető értékeléseket is.
Ahol több száz vélemény alapján jó pontszámot (4,5 felettit) és többségében elégedett ügyfeleket találsz, ott azért érdemes fenntartásokkal kezelni az ismerősi körből származó egy-egy benyomást.
2) Legyenek szakmai tartalmak!
Ha esetleg te is a tanácsadói karrieren gondolkodsz, az első, amit kezdj el: publikálni!
Ez lehet videó, hírlevél, blogcikk, TikTok bejegyzés, Facebook reels, bármi. A lényeg, hogy legyenek folyamatosan elérhető szakmai tartalmak.
MIÉRT FONTOS EZ?
Három okból is: A szervezettség, a tudás és a szándék miatt.
Aki publikál, az egyrészt egy rendszert üzemeltet. Rendszeresen tartalmat előállítani nem megy anélkül, hogy ne lenne egy magas szervezettség a háttérben.
A folyamatosan (és jó minőségű szakmai) tartalom előállítás azt mutatja, hogy az illető tanácsadó jól szervezi a munkáját, fontos számára a szakmaiság, kellően nagy tudása van, ÉS van még egy fontos dolog: segíteni akar!
Aki a tudásának egy jelentős részét ingyen is elérhetővé teszi, annak valóban az ügyfél a lényeg, és ez sok esetben döntő szempont lehet.
Korábban én sem helyeztem túlságosan nagy hangsúlyt a publikációkra, de ma már tudom, hogy ez az egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb) szűrő.
Aki bátran ad szakmai tartalmat, annak a tudásában nyugodtan megbízhatsz, mert ez azt mutatja, hogy van miből adnia. Nem őrizgeti az információkat, hanem engedi magát és a munkamódszerét megismerni, ugyanis tisztában van vele, hogy bőven fog tudni így is személyre szabott tanácsokat adni neked.
Mennyivel jobb úgy megkeresni valakit, hogy nem egy zsákbamacskát veszel, hanem már van infód róla, nem igaz?
A tartalmak alapján lesz egy átfogó képed a stílusáról, a habitusáról, a tudásáról és a módszereiről, el tudod dönteni, hogy az illető mennyire hiteles.
Én például így választottam új ügyvédet, adótanácsadót, és a céges könyvelőnket is, akivel hosszú évek óta együtt dolgozunk, és nagyon elégedettek vagyunk vele. És a Mentor Klubba is pontosan így választjuk ki az oktatóinkat is.
3) Legyen hiteles!
Engem a világból ki lehet kergetni, amikor azt látom, hogy valaki úgy tanít cégvezetést, hogy közben a saját cége veszteséges, vagy nullszaldós.
Ugyancsak nem sok értelmét látom azoknak a párkapcsolati szakértőknek, ahol a tanácsadó nem hogy nem él családban, de fél-1 évnél hosszabb kapcsolata sem igazán volt.
Épp ezért nálunk a Mentor Klubban is a szakmai trénereknél a legfontosabb szempont, hogy legyenek hitelesek.
Aki SAP-t, adatelemzést vagy online marketinget tanít, az ne csak a tankönyvekből ismerje a rendszereket, hanem ő maga is legyen gyakorló szakember, aki felkészült, naprakész, és valós problémákra tud mutatni valós megoldásokat.
Aki külföldi távmunka lehetőségekről vagy pénzügyi függetlenségről beszél, az nem baj, ha az oktatói munkáját úgy szervezi le velünk, hogy fél évig külföldön utazgat. Érted már?
Az, hogy mit jelent a hitelesség egy tanácsadónál, szintén pontosan fogod látni a tartalmaiból, a publikációiból, és abból, hogy mit enged láttatni magából.
Ne feledd: 100% biztosra a tanácsadó választásban sem mehetsz. Korántsem biztos, hogy az, aki beválik másnak, az neked is ugyanannyira jó lesz. De ha ezt a három szempontot követed, sokkal kevesebb mellényúlásod lesz, és a nagy csalódásoktól egészen biztosan megkíméled magad, ezt garantálhatom. Mondom ezt tanácsadóként és tapasztalt ügyfélként egyaránt!
Hajrá, sok sikert és sok profi tanácsadót kívánok neked!
Van olyan ismerősöd, akinek ez a cikk most épp jól jöhet? Akkor kérlek, oszd meg vele!
Az élő mini-tréningen egy egyedülálló elhelyezkedési módszertant fogok bemutatni neked. Ezzel a módszerrel nem csak könnyebben tudsz váltani, de jobb állásod és több fizetésed lesz. Regisztrálj itt, és találkozzunk csütörtök este a képernyő előtt! Várlak szeretettel!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.