Hogyan küzdd le a negatív eseményeket az életedben?

Írta: Baráth András  |  2017. április 19.  |  c 19 hozzászólás

Minden embert érnek olyan negatív események, amelyek leküzdése vagy feldolgozása komoly erőfeszítéseket igényel. Létezik azonban egy technika, amivel jóval egyszerűbben tudod túltenni magad a nehézségeken.

Hogyan győzd le a nehézségeket

Ha követed a Facebook oldalamat, akkor bizonyára láttad, hogy egy elég nehéz Húsvétunk volt. Két kisfiam is lebetegedett, ráadásul az egyik fiúval szombat este a Heim Pál kórház ügyeletén töltöttünk el három órát. (Szerencsére azóta mindkét gyerek jobban van.) Amiért mégis szóba hozom ezt a történetet, hogy ez volt a harmadik vagy negyedik nagyobb alkalom, amikor a gyerekek betegsége éppen ünnepre esett. Tavaly karácsony napján például a feleségem az akkor egyéves kisfiunkkal került kórházba egy durva hányós-hasmenés miatt.

Korábban elég nehezen és bosszúsan éltem meg ezeket a szituációkat, és nemcsak azért, mert sajnáltam a kis drágákat, hanem azért is, mert sajnáltam saját magamat is. Bosszús voltam, hogy miért éppen velünk történik ez meg, vagy miért éppen karácsonykor, szilveszterkor, a 40. születésnapomon stb. stb… miközben egyébként szerencsére már nem különösebben betegesek a gyerkőcök.

Aztán néhány hónapja az egyik kedvenc könyvemben, a Boldogság mint versenyelőny c. könyvben olvastam egy remek technikát, ami azóta nekem nagyon sokat segített, hogy túltegyem magam a nagyobb nehézségeken, lelkileg erős maradjak, és könnyebben megbirkózzam a nehezebb helyzetekkel is.

Mi ez az egyszerű technika?

A könyv szerzője, a Harvardon is tanító pszichológus, Shawn Achor arról ír, hogy a legtöbb előadásán egy képzeletbeli történetről szokta kikérni a közönsége véleményét. A képzeletbeli történet pedig így hangzik:

“Képzeld egy, hogy éppen egy bankfiókban intézel valamilyen pénzbefizetést, amikor arra leszel figyelmes, hogy egy férfi fegyverrel a kezében ordibálni kezd. Rögtön rájössz, hogy valószínűleg bankrablásról van szó. A kirobbanó pánik közepette aztán eldördül egy lövés, ami éppen a jobb karodon talál el téged. Az egyik banki alkalmazottnak azonban sikerül megnyomnia a pánik gombot, a riasztó bekapcsol, és a támadó elmenekül.”

Kérdés: hogyan éled meg ezt a helyzetet?

Ezt a kérdést szokta feltenni a közönségének a könyv szerzője miután elmesélte a képzeletbeli történetet.

És amint a könyvben írja, általában a közönség 70% egyértelműen negatívan ítéli meg a történetet.

  • Milyen szerencsétlen, hogy épp akkor mentek a bankfiókba, amikor bankrablás volt.
  • Mekkora pech, hogy éppen őket találta el a lövés…
  • Miért éppen abban a fiókba mentek ügyet intézni, ahol a bankrablás történt, miközben mehettek volna máshová is.

A megkérdezettek 30%-a azonban egyértelműen szerencsésnek ítéli meg a helyzet kimenetelét:

  • Szerencsésnek gondolták magukat, hogy csak a karjukon sérültek meg, és nem haltak meg.
  • Örültek, hogy senki más nem sérült meg, pedig gyerekek is tartózkodtak a bankfiókban.

Te vajon melyik csoportba tartozol, hogyan reagálnál egy ilyen szituációra?

Mi a tanulság?

A szerző Shaw Achor, aki egyébként a pozitív pszichológia egyik legelismertebb szakértője, azt magyarázta a könyvben, hogy a megkérdezettek mindkét esetben egy képzeletbeli forgatókönyvhöz viszonyítva értelmezték az eseményeket.

Az egyik csoport egy “minden rendben” élethelyzethez képest egyértelműen negatívan ítélte meg a történteket.

A másik csoport azonban egy “lehetett volna sokkal rosszabb” eseményhez viszonyította a történtet, és egyértelműen pozitívabban állt a szituációhoz.

Van azonban egy erős hasonlóság is: mindkét csoport az alapján ítélt meg egy adott eseményt, hogy valamilyen elképzelt helyzethez viszonyította azt.

Íme a pszichológus jótanácsa:

Ha már általában egy képzeletbeli szituációhoz képest értelmezünk velünk megtörténő dolgokat, akkor inkább válasszunk egy olyan viszonyítási pontot, aminek hatására végül jobban érezzük magunkat. És azt is elmagyarázta, hogy miért fontos ez.

Az egész könyv arról szól, hogy ha pozitív hozzállással állunk a munkánkhoz vagy egy megoldandó feladathoz, akkor sokkal eredményesebbek leszünk. És ezt egy sor konkrét pszichológiai kísérlettel alá is támasztotta.

A pozitív hozzállás egy nagy adag mentális energiát szabadít fel, szemben azzal, hogy a félelem és pesszimista nézet bénító erővel hat. 

A pozitív viszonyítás technikája nekem is sokat segített

Az elmúlt hónapokban én is igyekszem pozitívan hozzáállni az engem ért nehézségekhez, és ugyanezt tettem a húsvéti hétvége során is.

  • Ugyan két kisfiunk beteg volt, de örültem, hogy a harmadik egészséges (aki egyébként kicsit betegesebb is, mint a másik kettő.)
  • Bár az egyik fiúnak nagyon erős hasmenése volt, de örültem, hogy legalább nem hány mellette.
  • A legkisebbel ugyan szombat este egy szűnni nem akaró ugató köhögés miatt az ügyeleten kötöttünk ki, de ott láttam, hogy vannak sokkal súlyosabb helyzetben lévő beteg gyerekek és sérültek is.

Nem akarom dramatizálni a szitut, most már tényleg jobban vannak a fiúk, de ez a pozitívabb felfogás nekem és a feleségemnek is nagyban megkönnyítette, hogy gondoskodjunk a kis betegeinkről. És a végén már csak röhögtünk azon, hogy mindez megint egy ünnepre esett.

Ugyanezt te is egyszerűen meg tudod csinálni:

A viszonyítási pontod megválasztásával Te is könnyebben fel tudod dolgozni az életedben adódó nehézségeket. Például:

  • Ha van munkád, de egy hülye főnök miatt váltásra kényszerülsz, akkor örülj neki, hogy nem munkanélküliként, hanem egy meglévő munka viszonylagos biztonságból mellett tudsz új állás után nézni.
  • Ha elveszítetted az állásodat, örülj neki, hogy ez most történt meg, és nem később, amikor esetleg a folytonos stressz hatására esetleg egy komolyabb betegség vagy kiégés kialakult.

Ha éppen állást keresel vagy váltáson gondolkozol, akkor a pozitív hozzállás mellett az új könyveimben bemutatott “állásszerző módszerek” is nagy segítségedre lesznek.

A képlet egyszerű

Válassz ki egy sokkal rosszabb forgatókönyvet, ami történhetett volna veled, és adj hálát, hogy nem ebben a szituációban vagy.

Azzal, hogy egy képzeletbeli negatívabb, rosszabb helyzethez viszonyítod az egyébként nehézségekkel teli helyzetedet, végső soron optimistább leszel, nyugodtabb leszel, és jobban fogsz tudni reagálni a kihívásokra.

Ne feledd, legyenek bármilyen nagyok is a problémáid, biztosan él egy csomó olyan ember él a Földön aki szívesen cserélne veled. Ezzel persze nem azt mondom, hogy fogadd el úgy a helyzetet, ahogy van. Hanem azt, hogy egy pozitívabb hozzállással, pozitívabb felfogással nagyobb valószínűséggel és gyorsabban fogod leküzdeni ezeket a nehézségeket.

Baráti üdvözlettel:

András

A szerzőről

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt azzal a céllal, hogy segítsen elhelyezkedni az álláskeresőknek az általa kidolgozott gerilla önéletrajz módszerek valamint a modern álláskeresési technikák segítségével. András a legjelentősebb szakmai szervezet, az Önéletrajzírók és Karriertanácsadók Nemzetközi Szövetségének (Professional Association of Resume Writers and Career Coaches) tagja, és vizsgázott szakértője. Büszke arra, hogy az elmúlt hét évben több ezer álláskereső talált új állást az általa tanított álláskeresési stratégiák segítségével.

Hogyan keress állást, ha elmúltál 40-45 éves?
LETÖLTHETŐ INGYENES TANULMÁNY
Íme 5 bevált tipp, amiről minden 40-45 feletti álláskeresőnek tudnia kell. Ha elolvasod és kipróbálod ezt az 5 egyszerű szabályt, akkor:
  • az ÉLETKOROD NEM LESZ többé AKADÁLY az álláskeresésben,
  • könnyedén rá fogsz találni a NEKED VALÓ ÁLLÁSOKRA,
  • MEGFIATALÍTOTT ÖNÉLETRAJZODDAL KI FOGSZ TŰNNI a tömegből,
  • és sokkal TÖBB ÁLLÁSINTERJÚRA fognak behívni, mint korábban bármikor.
Hogyan keress állást, ha elmúltál 40-45 éves e-book