Dolgozz kevesebbet és legyél sikeresebb!
Lesd el az életművészek egyik nagy titkát, amivel sikeresebb lehetsz a munkádban úgy, hogy közben még kevesebbet is dolgozol.
Évek óta rendszeresen olvashatjuk felmérésekben, hogy Magyarországon dolgoznak a legtöbbet a munkavállalók nemzetközi összehasonlításban. Ugyanilyen érdekes megállapítása ezeknek a felméréseknek, hogy a munkánk hatékonysága és termelékenysége mégis alacsony. Vajon miért?
Mielőtt kifejtem a választ, hadd meséljek el egy meghatározó személyes történetet!
Az egyik előző munkahelyemen, egy nagy multinacionális cégnél, volt egy nagyon tehetséges kollégám, nevezzük őt most Árpádnak. Árpád nagyon okos, szakmailag felkészült, határozott, de humánus középvezető volt. Arról volt híres, hogy míg a munkatársak nagy része 11-12 órát dolgozott, ő pontban 9-re ért be, de a munkaidő végén, 17:30-kor minden nap befejezte a munkát. Simán hazament 17:30-kor, míg az osztályán és más osztályokon is szinte mindenki órákat túlórázott.
Persze ezért Árpád nem volt túl népszerű, mások irigyelték, és „életművésznek” tartották. Már csak azért is, mert mindezek ellenére Árpád nagyon eredményes és sikeres volt. A közös munkahelyünkön is gyorsan ívelt felfelé a pályája, jelenleg pedig egy másik nagy multinacionális cég regionális ügyvezető igazgatói pozícióját tölti be.
Mit csinált ő kiemelkedően?
Hogyan tudott kiemelkedően sikeres lenni valaki túlórázás és túlhajszoltság nélkül, miközben ez volt az átlag és a kimondatlan elvárás egy cégnél?
Természetesen Árpádnak több területen is ügyesnek kellett lennie, mind vezetőként, mind szakmai kérdésekben, de én egyetlen tulajdonságát mégis kiemelném.
Gyakran mondott NEM-et.
Élénken emlékszem, hogy a legtöbb olyan kérést illetve kérdést egyből elutasította, ami nem tartozott szűken véve a munkájához. A másik oldalon viszont megrögzött fókusszal dolgozott azokon a területeken, amiért őt számon kérték, ami a munkakör- és a teljesítmény elvárásokban szerepelt.
És így utólag visszanézve úgy látom, hogy ez volt az egyik legfontosabb tulajdonsága, ami a sikereit lehetővé tette.
A legtöbben ugyanis nem tudunk, vagy nem szeretünk nemet mondani. Gondolj csak bele, Te is hány és hány olyan kérést kapsz kollégáktól, ügyfelektől, beszállítóktól, partnerektől, amik szűken véve nem tartoznak a felelősségi körödbe. Egy nagyobb cégnél számtalan olyan projekt, munkacsoport és miegymás szerveződik, amelyek összeadódva értékes munkaórákat és munkanapokat visznek el.
Te pedig segítesz, közreműködsz, szerepet vállalsz, mert hát ugye fontos a csapatmunka, és ez az elvárás – gondolod.
Ennek az ára azonban komoly hatékonyságvesztés. Elég csak a plusz kérésekkel járó megbeszéléseket és emaileket említenem. Nemzetközi felmérések szerint a munkavállalók átlagosan a munkaidejük 15%-át töltik emailezéssel, a megbeszélések, meetingek pedig a munkaidő egyharmadát is elvihetik.
Ezeknek egy jó része azonban nem tartozik a szűken vett munkakörünkhöz, amitől például az éves bónuszunk és a teljesítményértékelésünk is függ.
Gyakrabban kellene nemet mondanunk, de ez a legtöbbünknek gondot okoz.
Miért olyan nehéz NEM-et mondani?
A 21. század erőteljesen „IGEN” kultúra. Az igenhez általában pozitív tartalmak tartoznak: az „Igen, meg tudjuk csinálni!” szlogennel az USA-ban választást lehetett nyerni, azokat az embereket, akik sokszor mondanak IGEN-t sokkal nyitottabbnak, pozitívabbnak, segítőkészebbnek tartják.
Márpedig napjainkban az emberek mind a magánéletben, mind a munkában szeretetért, elismerésért és figyelemért küzdenek, arra törekszenek, hogy jónak és szerethetőnek érezzék magukat.
Érthető, ha Te is hajlamos vagy igent mondani, hisz milyen jól esik, hogy Te vagy az, aki mindent megold. Nincs is annál jobb érzés, mint amikor valaki rád mosolyog, és azt mondja: „Mi lenne velem nélküled! Valóban, a sok IGEN-ért cserébe csupa-csupa azonnali pozitív visszajelzést kapunk, amiből oly kevés van az életünkben.
Ezzel csak egy bökkenő van…
A következmények
Minden ügyfelemnél, ismerősömnél, aki hasonló „támogató” beállítottsággal rendelkezik, azt tapasztalom, hogy bár sok embert boldoggá tesznek, maguk folyamatosan szenvednek.
Hogy mitől?
- Ők azok, akik folyamatosan sokat, sokáig dolgoznak, sokszor éveken keresztül cipelik a ki nem vett szabadságukat.
- Miután olyan emberek, akik szeretnek minőségi munkát végezni, egyre több frusztrációt élnek meg amiatt, hogy folyamatos kompromisszumot kell kötniük az elvégzett munka minőségét illetően.
- Keveset, akár hónapokon, éveken keresztül csak napi pár órát alszanak.
- Megszűnnek a társas kapcsolataik, barátaikkal nem, vagy csak alig tartják a kapcsolatot, társas érintkezésük kimerül a hazafelé az autóban elbonyolított néhány perces telefonbeszélgetésben.
- Társuk és gyermekeik esténként egy-két órára részesülnek belőlük, sokszor a család ágyba kerülése után újra előkerül a laptop és éjszakába nyúlóan folyik a munka tovább.
- Egyre inkább túlterheltnek, frusztráltnak érzik magukat és kilátástalannak élik meg helyzetüket.
Van kiút?
A helyzet elkeserítő, de nem reménytelen, viszont egész biztosan gyökeres változásokat igényel Tőled…
Meg kell tanulnod NEM-et mondani!
Nem lesz könnyű, mert persze sem a munkában, sem a magánéletedben nem akarod, hogy olyan embernek tartsanak, aki nem csapatjátékos, akivel nem lehet együtt dolgozni, akire nem lehet számítani.
Úgy kell megtanulnod NEM-et mondani, hogy közben megőrizd integritásodat és a kapcsolataidat.
Összegyűjtöttem Neked a legjobb stratégiákat, hogy könnyebben NEM-et tudj mondani.
10 tipp, amellyel hatékonyan tudsz NEM-et mondani:
1.) Mérlegeld a kérést
Mielőtt válaszolnál egy kérésre várj egy kicsit, hogy átgondolhasd a döntésedet. A válaszadás előtt mérd fel, hogy a megfogalmazott kérés mennyi időt, energiát, munkát igényel tőled, rendelkezel-e a megfelelő kompetenciákkal a feladat elvégzéséhez. Ez azért szükséges, hogy tényszerűen alá tudd támasztani, miért NEM tudod a munkát elvégezni.
2.) Mérd fel a NEM-ed szakmai és emberi következményeit
Mielőtt döntesz, a feladat idő- és erőforrásigénye, valamint saját feladataid listázása mellett végig kell gondolnod, milyen hatással lehet a kapcsolataidra, szakmai előmeneteledre a kérés elutasítása. Előfordulhat, hogy ugyan kevés időd van, de ha olyan kollégádnak kell segíteni, aki már kihúzott korábban a pácból, ezért érdemes mégis megfontolni az IGEN-t.
Csak azért viszont, mert azt gondolod, hogy sérülhet valakivel a személyes kapcsolatod, sose mondj IGEN-t. Nagy a veszélye ugyanis, hogy rákapnak és ezentúl folyamatosan érkeznek majd a segítségkérések. Vezetőként is ez az egyik legfontosabb képesség, amit saját és csapatod érdekében el kell hogy sajátíts, mert ha ezt nem tanulod meg, szem elől téveszted saját egyéni és szakmai céljaidat, ami viszont akadályozhatja szakmai előmeneteledet.
3.) Tegyél fel kérdéseket
Amikor nem tervezett feladattal lepnek meg a kollégáid, a főnököd, érdemes sokat kérdezned. Tudd meg, miért éppen rád gondoltak, tájékozódj a nagyobb képről, azaz tudd meg, milyen célból kell az adott feladatot elvégezni, mennyire fontos ez a feladat, miért éppen arra a határidőre kell elkészülni, mit gondol a kérést megfogalmazó, mennyi az adott feladat elvégzésének időigénye… Ha ezeket a kérdéseket felteszed, már előkészíted a következő lépést.
4.) Ajánlj alternatívákat
Ha a feladatban van mozgástér, a visszautasítás nem feltétlenül jelent NEM-et: Mondd el például, hogy amennyiben nem is a kért határidőre, mikorra tudnád elvégezni a feladatot, felvetheted esetleg azt, hogy melyik részét tudod Te megcsinálni a kért időpontra, és ki az, aki esetleg a feladat másik részét képes elvégezni. Javaslatot tehetsz esetleg arra is, ki tud rajtad kívül még segíteni. Tegyél ajánlatot: Ha a másik fél tud neked segíteni a feladat egy részében, akkor a többi részét Te vállalod.
5.) Mondj nemet személyesen
Ha úgy látod, hogy a feladatot adott formában, adott határidőre a saját prioritásaid miatt nem tudod vállalni, mondj NEM-et személyesen. Az emailes kommunikáció személytelen, rideg sokszor elutasítóan hangzik, ezért javaslom, hogy ha egy irodában dolgoztok, sétálj oda a kollégádhoz, főnöködhöz, és mondd el személyesen, miért nem tudsz neki most segíteni. Ha nem egy helyen dolgoztok, hívd fel telefonon, mert a szóbeli kommunikáció sokkal árnyaltabb, személyesebb, mint az írásbeli elutasítás.
6.) Légy egyenes a kommunikációban
Amikor NEM-et mondasz, légy egyenes, őszinte és konkrét a beszélgetésben, fogalmazd meg tényszerűen miért nem tudsz a kérésre igent mondani. Ne kertelj, ne beszélj mellé!
7.) Ne menj bele a részletekbe
Talán hallottad már, hogy a rossz érvek aláássák a jó érveket, ezért ne próbálj a NEM indoklása során sok tényezőt felsorolni, inkább mondd el azt a 2-3 legfontosabb szempontot, ami alapján úgy ítéled meg, hogy nem tudod a kérést teljesíteni. Ha kiteríted az egész naptáradat, könnyen belesétálhatsz abba a csapdába, hogy a főnököd megtalálja abban azt a lyukat, amikor pont elvégezheted a feladatot.
8.) Ne halogasd a NEM-et
Akkor hozod igazán nehéz helyzetbe a kérést megfogalmazót, ha sokáig húzod, halasztod a válaszadást, ezért lehetőleg mérlegeld gyorsan a kérdést, és mondj rövid határidőn belül NEM-et, ezzel ugyanis lehetővé teszed a másik számára, hogy mástól segítséget kérve időben elvégezze a feladatot
9.) Ne légy mogorva, de kerüld el a túlzott kedvességet
A kommunikáció során legyél empatikus, de az álláspontodat kommunikáld határozottan, mert a túl „soft” stílus esetén a másik fél azt érezheti, hogy a döntésed nem szilárd, és ezzel csak további győzködésbe torkollik a megbeszélés.
10.) Kérj segítséget a prioritások meghatározásában
Amennyiben a főnököd, vagy a szervezeti hierarchiában feletted álló kér meg „visszautasíthatatlanul” egy feladat elvégzésére, kérd meg a főnöködet, hogy segítsen meghatározni a prioritásokat: jelezd neki, hogy a jelenlegi feladataid mellett nem tudsz eleget tenni a kérésnek, de ha valamely feladatot nem, vagy nem akkorra kell elvégezned, természetesen szívesen eleget megcsinálod azt a feladatot, amire éppen megkér.
Természetesen következetesen NEM-et mondani csak akkor lehet, hogyha a felettesed és kollégáid azt látják rólad, hogy folyamatosan magas szinten teljesítesz, munkaidőd hatékonyan kihasználod, leggyakrabban nem a konyhában, a dohányzóban, esetleg a Facebookon látni téged, mert ebben az esetben nem tudod hitelesen képviselni az álláspontodat, hogy miért nem vállalod az extra feladatot.
Ha azonban Te lelkiismeretesen végzed a munkádat – sőt túlterhelt vagy, és rendszeresen túlórázol -, akkor igenis kötelező az eddigieknél gyakrabban NEM-et mondanod.
Ezzel ugyanis megvéded egyrészt saját magad, másrészt véded azokat a szűken vett felelősségeket, amiért Téged számon fognak kérni. Ezt csinálta mesteri szinten a cikk elején említett Árpád kollégám is. És minél sikeresebb lett a munkájában, annál könnyebben fogadták el tőle a NEM-et.
Biztos vagyok benne, hogy ha Neked is több időd lesz és jobban tudsz összpontosítani a szűken vett feladataidra, akkor eredményesebb és sikeresebb leszel. De mindenképp kiegyensúlyozottabb és boldogabb!
Te mennyire könnyen tudsz NEM-et mondani?
Milyen egyéni stratégiád van arra, hogy a megfelelő prioritások mentén dolgozz úgy, hogy a főnököd is elégedett legyen, sikeres is legyél, és jól tudd menedzselni az idődet? Megköszönöm, ha megosztod velem a tapasztalataidat lentebb, hozzászólás formájában!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.
Kedves András,
igen, Neked teljesen igazad van! Árpádnak is :)
Nagyon hasznos lehet ez a lépésről-lépésre vezetés annak is, aki még csak gondolatban mond nem-et, mégis teszi az igen-t.
Többeket segítettem a "jó nem" felé és csak megerősíteni tudom, hogy itt Magyarországon tényleg sokakban él a "mondj igen-t" - kultusza, hagyománya, hite, kondíciója, gyakorlata, tapasztalata. Ehhez - valószínűleg - az is szorosan tartozhat, hogy kevesek tudják azt mondani, hogy pl. "tisztelem a véleményedet, nem értünk egyet", "én is szeretlek, ezt másként gondolom".
A kulcs az lehet, hogy egyértelműen, kulturáltan a dologra/helyzetre mondok "nem"-et és az Ember méltóságát megtartom. Ebben következetes maradok, mert a magyarázkodás - ahogyan Te is írod - felesleges rizikó.
Az érzelmileg érintett helyzetekben - ha van rá mód - "aludjunk rá egyet" :) "számoljunk el tízig" - én sétálni szoktam.
Azt kapom gyakran, hogy "neked könnyű" - így lenne? nem tudom... :) Amikor elkezdtem beszélni mi volt az első szavam? Nem :)
p.s. érdemes lehet pici dolgokkal kezdeni és gyakorolni kimondani is akár otthon egyedül, mert meglepő érzések törhetnek elő, ami váratlanul érhet...
Kedves András!
A cikkben foglaltakkal egyetértek, de számos munkavállaló munkaköri leírásának a végén ott van "...és amivel közvetlen vezetője megbízza".
Innentől szerintem nincs apelláta. Legfeljebb a prioritás kérése működik.