Hogyan tunningold fel gyorsan a LinkedIn profilodat?
A Karrier Hack módszer kapcsán sokat beszélek arról, hogy mit tanulj és hogyan pályázz extrémen keresett állásokra, de gyakran felmerül kérdésként, hogy „oké András, de hogyan írjam át az önéletrajzomat?” Rengeteg Gerilla tippet megosztok veled az ingyenes, online mini-tréningemen ezzel kapcsolatban (gyere szerdán, ha érdekel), de a jó hír az, hogy sok esetben nincs is szükség az önéletrajzra! Ha a Karrier Hack módszert használod, elég “csak” jól összerakni a LinkedIn profilodat, és nálad fognak kopogtatni a cégek. Milyen egy álláscsalogató LinkedIn profil? Csináltam egy gyors útmutatót neked.
A cikk elolvasása kb. 5 perc
“Kedves András! Múlt pénteken vettem részt a tréningeteken, melynek hatására feltunningoltam a LinkedIn profilomat, és ajánlásokat kértem, felvettem a kapcsolatot sok régi kollégával. Már egy nap elteltével több ajánlást kaptam, rengeteg skill jelölést, és többen kérték, hogy küldjem már el a bemutatkozásomat. Többükkel azóta beszéltem telefonon is, szerdán megyek az első állásinterjúmra. :) Negyedig hónapja keresek állást, és most már biztos vagyok benne, hogy ha korábban részt tudtam volna venni az előadásodon, már rég lenne munkám. Csak így tovább remek munkát végeztek! Üdv, Réka”
Ilyen visszajelzést napi szinten kapunk ügyfeleinktől.
Mi a fő tanulság belőle?
Vedd komolyan a LinkedIn profilodat! Több hónapnyi álláskeresést tudsz megspórolni magadnak.
Na de milyen egy jó LinkedIn profil?
A rövid válasz: áramvonalasított és következetesen arra az irányra van szabva, amire pályázol.
Nézzük sorban!
Headline
Általában azt látom, hogy az emberek többsége a LinkedIn profilja tetejét úgy, ahogy kitölti, de sokszor azt is elnagyoltan, hiányosan. Pedig fontos, hogy már a címsorban legyenek benne azok a kulcsszavak, amik a megcélzott területen hívószavak.
A LinkedIn profil nem más, mint egy szakértői pozicionálás. Ha valaki rámegy a profilodra, az érdekli, hogy ki vagy te szakmailag. A személyes, illetve szakmai márkaépítés első eszköze ezért már a profilod felső része, ahol azonnal szerepelnie kell a lényegnek. Ránézésre ki kell derülnie, hogy mi a te legfőbb (álláspiac által is értékelt) szakmai erősséged, mikor gondoljanak rád, milyen pozícióknál lehetsz jó jelölt.
Ha például dolgoztál eddig kontrolling vagy pénzügyi területen, és szeretnél a frissen megszerzett Power BI tudásoddal jobban fizető Data Analyst, Business Intelligence állásokban érvényesülni, akkor írhatod már a neved alá, hogy “Kontroller Power BI tudással”. Ugyanez a projektmendzsmentnél pl. “Project Manager Scrum és Agile gyakorlattal”.
A lényeg, hogy a headline-ban már legyenek ott a lényeges kulcsszavak.
About
A következő blokkban a főbb szakmai erősségeidet érdemes felsorolni és megmagyarázni két-három sorban.
Mutatok egy példát:
* Service Desk experience inlcl. ticket handling, software troubleshooting, providing written and verbal customer support, remote desktop management.
* Familiarity with the IT Outsourcing and SSC industry i.e. fulfilling SLA and KPI targets, complying with control and compliance policies.
* Strong customer service attitude.
Ahogy az önéletrajz, úgy a LinkedIn profil is egy marketing anyag. Egy célja van, hogy felkeltsd az érdeklődést és behívjanak állásinterjúra. Ezért az About részben is érdemes minél több szemet megfogó kulcsszót használni, hogy ha végigszkenneli valaki a profilodat, megtalálja benne amit keres. Itt az About részben feltűntethed azt is, hogy nyitott vagy új állásokra (open to work, open to new possibilities), és hogy milyen állásokat/feladatokat keresel.
Angol vagy magyar?
Ez egy gyakori dilemma. A LinkedIn nyelve alapvetően az angol, a legjobb tehát, ha angolul rakod össze, de ha nagyon keresett állásra pályázol, akkor a magyar is bőven elég. Könyvelőként, pénzügyesként például jó eséllyel a magyar profiloddal is aratni fogsz, de érdemes rászánni az időt, és átfordítani – akár segítséggel – a profilodat angolra is.
Tudtad, hogy a Mentor Klubban már egész napos, online LinkedIn tréningen is részt vehetsz ingyenesen? A tréningen A-tól Z-ig könnyedén felépítheted a profilodat, és profi kapcsolatépítési tippeket is kapsz. Tudj meg többet a Mentor Klubról a következő élő, online karriertervezés előadáson.
Featured
A következő blokk a LinkedInen már egy olyan rész, amit nagyon kevés szakembernél látok, pedig érdemes volna használni.
A Featured részhez fel tudsz tölteni pl. egy oklevélről egy fotót, be tudsz szkennelni egy referencia levelet, vagy magadról egy fotót, ahogy épp egy fontos eseményen/képzésen vagy, vagy egy LinkedIn posztot ki tudsz itt emelni.
Megéri ezt használni, mert nagyon elől van a profilban és nagyon vizuális, megkapó. Nézd meg az én profilomnál, hogy is néz ez ki! ››
Experience
Ebben a részben a korábbi pozícióidat sorolhatod fel, de ezt is érdemes kozmetikázni. Mire gondolok?
Az általában nem jó megoldás, ha a munkaszerződésedben megjelölt pozícióneveket egy az egyben felsorolod. Muszáj kicsit átírni, értelmezhetőbbé tenni.
Nemrég járt nálam például tanácsadáson egy rendőr ügyfél, aki gazdasági nyomozó pozícióban dolgozott korábban, most pedig Data Analyst állásokra pályázott.
Elvégzett a Mentor Klubban egy Power BI, egy haladó Excel, egy SQL képzést, és mivel nyomozóként is részben elemzéssel foglalkozott, nem volt kérdés, hogy a Data Analyst munkakört emeljük ki a profiljában, nem azt, hogy nyomozó.
Ha azt írtuk volna az Experience-hez, hogy rendőr, soha az életben nem hívják be elemzői állásokra. Így viszont pár hét alatt elnyerte új, üzleti elemzői állását.
De említhetném azt a mérnök ügyfelemet, aki IT projektmenedzsment felé szeretett volna menni. Volt korábban projektmérnök munkakörben, így nála például szintén nem volt kérdés, hogy projektmérnök helyett projektmenedzsert írunk be.
Amikor a pozícióneveket “kozmetikázod”, emlékezz a formabedobó játék példámra, és rögtön nem lesz benned semmi kétség, hogy hogyan fordítsd le a pozícióidat a túloldalon is értelmezhető formára.
A pozíciónevet nem csak akkor kell alakítani, ha egy teljesen új szakterületre pályázol, de akkor is egy jó eszköz a kezedben, ha vannak vargabetűk a karrieredben. Ha ezt is csináltad kicsit, majd abba is belekaptál, de az égvilágon semmi relevanciája nincs a megpályázott területen, azt bizony ki kell gyomlálni a pályafutásodból, mert csak bekavar.
Nagyon sok szakembernél látom például, hogy túl sok pozíciót akarnak feltüntetni. Az összes cégen belüli váltást, új munkakör megnevezést pakolják bele az önéletrajzukba, LinkedIn profiljukba. Nem kell!
Felesleges teletömni mindenfélével a profilod. Csak a releváns dolgokat sorold fel, azt is célirányosan átkeresztelve, hogy aki olvassa a túloldalon, egy egységes, értelmezhető képet lásson rólad, amiből az jön le, hogy a megpályázott álláshoz megvan a kellő tapasztalatod.
Na, de menjünk is tovább! Most Jönnek a végzettségek, képesítések.
Education
Ide írd az állami típusú végzettségeidet, diplomáidat, de ne ide írd az egyéb végzettségeidet, mert csak a top 2-3 jelenik meg.
Hiába van tehát egy fontos képesítésed, ami mondjuk nem egy egyetemi diploma, nem fog megjelenni hangsúlyosan a profilodban, pedig egy lényegi elem lenne.
Licenses & certifications
Az Education részhez hozzá kell adni („add profile section”) a Licenses & certifications pontot, ahová az egyéb már elvégzett vagy épp teljesítés alatt álló fontos kurzusokat felsorolhatod.
Tipikusan itt a helye a szoftverismeretnek, azoknak a rövidebb, de a megpályázott munkakörben releváns képesítéseknek, gyorstalpaló képzéseknek, amiket a Mentor Klubban mi is tanítunk. Ez a rész pályamódosítás esetén különösen fontos. Nem fogják elkérni a papírjaidat, de muszáj, hogy fel tudj sorolni 3-4 friss, új képzést és tanúsítványt. (Ha érdekel, hogy mikor kell, és mire jó a „papír”, akkor fusd át ezt a korábbi cikkemet.)
Skills
Ebbe a részbe hozz be minél több, legalább 25-30 készséget. A LinkedIn automatikusan fel fog ajánlani 10-12 készséget, de ez egyrészt nem lesz teljes, másrészt nagyon fontos, hogy a sorrendet te add meg.
A top 3 olyan skill legyen megint csak, ami a megpályázott szakterülethez kapcsolódik, amit az álláshirdetésekben a célállásoknál is olvashatsz.
Recommendations
Ha rám hallgatsz, akkor ezt a ziccert nem hagyod ki, és gyűjtesz írásos ajánlásokat. Nagyon hitelessé teszi a profilodat, rengeteget számít, többet mond rólad, mint bármilyen önfényezés a többi részben.
Nem kell sok ajánlás, elég 3-4, de legyen.
Tudsz kérni ajánlást volt munkatársaktól, vezetődtől egy sima LinkedIn üzenetben megkéred, hogy írjon rólad néhány sort, hogy miért szeretett veled dolgozni, mit tart erősségednek.
És itt még mindig ne állj meg!
Ahogy a cikk elején is említettem, egy átlagos LinkedIn profil olyan, mint egy aránytalan testépítő formája. Felül viszonylag izmos, látszik, hogy dolgozott az illető rajta, a lábak azonban cingárak.
Ha szeretnél kitűnni a tömegből, foglalkozz a profilod aljával is, úgy is mondhatnám, gyúrj a lábakra!
Tüntess fel projekteket, díjakat, elismeréseket, írd be a nyelvtudásodat, ha van, akkor kamarai/szervezeti tagságodat, stb.
Ezt a részt a LinkedIn most már grafikusan is sokkal jobban kibontja, használd, erősítsd meg, nagy hozzáadott értéke lehet.
Itt van mondjuk a saját pályafutásom
Nekem is volt egy 2 hónapos tanácsadói megbízatásom Shanghaiban. Ezt nem szeretném kihagyni, hiszen egy fontos tapasztalat, de ha ezt az Experience-be szuszakolom be, ott értelmezhetetlen.
Elmentem egy pozícióból -› 2 hónapra tanácsadó voltam -› majd visszatértem az eredeti pozimhoz – na, ez így sután néz ki, magyarázni kéne, nem értik a másik oldalon.
Ezért én például ezt a Shanghai-i kitérőt itt tüntetem fel a Projects részben. Azzal, hogy beteszem egy projektnek máris ki van emelve, de mégsem szabdalom szét a szakmai tapasztalatomat.
Gondolkozz a HR-esek, fejvadászok fejével kicsit, és rá fogsz jönni, hogy nem csak a klasszikus projekteknek van ebben a részben a helye, hanem ha például volt egy 3 hónapos, fél-1 éves cégen belüli pozíciód/megbízatásod, ami nem feltétlenül a fő vonal a pályafutásodban, de tapasztalatnak jó, akkor azt bátran beteheted ebbe a részbe.
Ugyanez a díjak, elismerések rész! Ne csak a hivatalos elismerésekben gondolkodj!
Így lesz egy izmos, megkapó LinkedIn profilod.
Ne feledd, neked mindig csak a saját pályádon kell versenyezned. Használj minél több kulcsszót, legyen kereshető és értelmezhető a profilod.
Ahogy egy honlapnál ma már elengedhetetlenek a SEO szempontok, vagyis Google keresés szempontjából akkor van egy oldal jól beállítva, ha kulcsszógazdag, ugyanez érvényes a LinkedIn profilodra is.
Zárszóként még egy fontos dolog!
Mit szólnak majd mások?
Sok szakember dilemmája, hogy ha egyszer csak a “kinöveszt” a semmiből egy feltöltött LinkedIn oldalt, mit szólnak majd a munkahelyén? Mit szól a főnök, a volt és jelenlegi munkatársak?
A jó tanácsom: felejtsd ezt el!
Nézd meg ezt a videómat, itt elmondom neked, amit a személyes tanácsadásokon ügyfeleimnek is szoktam:
Kit érdekel, mit gondolnak mások?! Ahogy az önéletrajz, a LinkedIn is a te marketing anyagod, nem az övék. Semmi közük hozzá, és pont.
Hajrá, ütős LinkedIn tunningot és sok jó megkeresést kívánok neked! ;) Jelölj be bátran engem és a Gerilla Mentor Klub oldalát is, építsd a kapcsolatrendszered!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.
[…] Itt találsz pár gyors tippet, ha szeretnéd picit feltunningolni a Linkedin profilodat ›› Ha pedig szeretnél valóban ütős LinkedIn profilt, olyat, ami alapján megtalálnak a cégek, akkor jó hír, hogy a Gerilla Mentor Klubban elérsz egy vadonatúj, átfogó oktatóanyagot és egész napos, élő, online LinkedIn tréningre is bejelentkezhetsz. Tudj meg többet a képzésről a csütörtök esti ingyenes Karrier Hack előadásomon. Itt tudsz regisztrálni a webinárra ›› […]