Mire figyelnek a HR-esek az állásinterjún?
Keresztbe tett karral ülnek, szúrós szemmel néznek, sőt, az egyik cikkem alá még azt is megkaptam, hogy csakis szimpátia alapján döntenek, ezért a HR-eseket úgy, ahogy van ki kellene hagyni a személyes meghallgatásból… Vajon mi az igazság? Mire figyel és mi játszódik le egy személyzetis fejében az állásinterjún?
A cikk elolvasása kb. 4 perc
“A megfelelő embert a megfelelő helyre”
Egy fontos tévhitet szeretnék eloszlatni már az elején: amikor azzal találkozol, hogy egy HR-es nagyon belekérdez az interjún mindenbe – akár többször is -, és nem éppen a világ leglazább formáját hozza, akkor az NEM azt jelenti, hogy ki akar szúrni veled.
Igen, aláírom, hogy néha nehéz ezt elhinni, hiszen talán már Neked is volt rossz tapasztalatod, de hidd el, a személyzetis is úgy ül be minden interjúra, hogy “na, ma végre megtalálom a legjobb jelöltet!”
Gondolj csak bele, miért töltené veled a drága idejét, ha a pályázatod alapján nem abban reménykedne, hogy végre Te leszel az ő embere?!
Minden interjúztatónak megvan a maga stílusa és a kedvenc, “tuti” kérdései. (A legrázósabb kérdéseket és a rájuk adható jó válaszokat megtalálod itt.) Amire viszont mindenki nagyon figyel, és tulajdonképpen az egész személyes találkozónak ez a lényege: hogy Te vagy-e a legjobb jelölt az adott pozícióra.
Mit jelent ez?
6+1 szempont, amit a HR-esek figyelnek az állásinterjún
Mi alapján dönt a személyzetis, hogy továbbküld-e második körre vagy sem?
A rossz hír az, hogy van néhány olyan körülmény, ami tőled teljesen független (pl. illesz-e az adott vezetőhöz, az adott csapatba), ezekkel nem igazán tudsz mit kezdeni. A jó hír viszont az, hogy a legfontosabb szempontokra igenis fel tudsz készülni.
(Szeretnéd Te is megtanulni azokat a technikákat, amiket ügyfeleim évek óta sikerrel alkalmaznak és amelyekkel Te is sokkal több állásinterjúra bejuthatsz? Gyere és csatlakozz csütörtök este a webináromhoz, a 1,5 órás ingyenes mini-tréningen megmutatom. ››)
1) Kompetenciák
A legtöbb pozíciónál világosan meghatároznak 4-5 szakmai+személyes kulcskompetenciát, amit a jelöltektől elvárnak, és amit az interjún több kérdéssel részletesen is vizsgálnak.
Pl. ilyen kulcskompetenciák egy könyvelőnél:
- a számviteli törvény ismerete (szakmai)
- tapasztalat adóbevallások készítésében (szakmai)
- ügyfélorientáltság, azaz olyan készségek megléte, mint nyitottság, jó problémamegoldó képesség (személyes)
- alaposság, olyan készségek, mint részletorientáltság, lelkiismeretesség (személyes)
- monotóniatűrés, vagyis mennyire tud valaki hosszú távon is precízen és pontosan egyhangú munkafolyamatokat végezni (személyes)
Ha vezetői pozícióról van szó, akkor természetesen vezetői kompetenciákat is mérnek.
Ezeknél a kérdéseknél sokszor lehet kicsit gépies érzésed, mintha az interjúztató csak végignyomná az előre összeírt kérdéseit, és nem igazán reflektál rád. Fontos, hogy ha ezt tapasztalod, az még egyáltalán nem jelenti azt, hogy rosszul szerepeltél vagy unszimpatikus vagy az interjúztatónak!
2) Mennyire vagy felkészült a cégből?
Ezt szerintem nem kell magyarázni. Ha azt sem tudod, mivel foglalkozik a cég, és miért jelentkeztél az adott állásra, akkor ne lepődj meg rajta, ha nem veled folytatják a kiválasztást.
3) Milyen életciklusban van a cég?
Egy nagyon fontos szempont, amit a HR-esek szintén mindig vizsgálnak, hogy milyen életciklusban jár épp a szervezet, ahová embert keresnek. Ha például egy felépítendő vagy új szervezetről van szó, akkor olyan embereket fognak kiválasztani, akik egy bizonytalan, még nem kialakult struktúrában is jól működnek, netán már saját maguk is részt vettek valamilyen újonnan épülő cég kialakításában.
4) Illesz-e az adott csoportba, ahová embert keresnek?
Ami nem mindig hasonlóságot jelent. Például ha egy sales csapatban van olyan feladat, ami új ügyfelek szerzéséről szól, és van olyan, ami a meglévő ügyfelek kezelését foglalja magában, a csapatban viszont túlsúlyban vannak az új ügyfélszerzés terén ügyes munkatársak, akkor olyan kollégát fognak kiválasztani, aki a meglévő ügyfelek kapcsolattartásában otthonosabban mozog.
5) Passzolsz-e a vezetőhöz?
100%-ig alá tudom támasztani, hogy az emberek céghez mennek, de többségében vezető miatt váltanak. Azt is számításba kell tehát vennie a HR-esnek, hogy milyen az adott területhez tartozó főnök stílusa. Ha egy demokratikus szakmai vezető mellé keresnek embert, akkor olyan jelöltre van szükség, aki szereti az önállóságot, és kifejezetten örül annak, ha nincs szigorú keretek közé szorítva. Ugyanez a habitus ellenben egy autokratikus vezető mellett biztos, hogy nem lenne sokáig a cég munkatársa.
6) Várható-e bármilyen más változás a cég életében?
Bizony sokszor a kiválasztás nem csak arról az egy adott pozícióról szól. Ha például tudni lehet, hogy 1 éven belül meg fog üresedni egy vezetői pozíció egy új üzletág elindítása miatt, akkor két jelölt közül azt fogják kiválasztani, aki erre a pozícióra viszonylag könnyen kinevelhető.
Láthatod, hogy elég sok szempontot kell átgondolnia a HR-esnek az állásinterjún. Jusson mindez eszedbe, amikor úgy érzed, hogy szuperül szerepeltél, szakmailag alkalmas is lennél az állásra, mégsem téged választottak ki a 2. körre.
És van itt még egy dolog, amiről nem lehet eleget beszélni, és ami sok esetben eldönti a kiválasztást!
+1) Mennyire vagy lelkes, motivált?
Ez az, amire cégtől, pozíciótól függetlenül minden HR-es nagyon-nagyon figyel.
Két jelölt közül, akik egyébként minden más feltételben nagyjából megfelelnek, amellett fognak dönteni, aki lelkesebb, jobban akarja az állást, jobban motiváltabb.
Ezzel kapcsolatban van is egy kedves történetem, amit sokszor el szoktam mesélni picit rezignáltabb-típusú ügyfeleimnek is, ebben a cikkben részletesen megtalálod a sztorit.
Olvasd el, lesd el Zoltán trükkjét, hidd el, nálad is ugyanígy működni fog. Ha pedig szeretnél egy átfogó útmutatót az álláskereséshez, szeretnél több interjúra bejutni és felkészülni életed legjobb állásinterjú szereplésére, akkor gyere és csatlakozz a csütörtök esti ingyenes, mini-tréningemhez, és kezdd el használni a Gerilla tudásanyagokat minél előbb! ››
Sok sikert, eredményes állásinterjúkat!
Hozzászólások
Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.
Beszélhetünk kulcskompetenciákról, a megfelelő emberről, csapatról, helyről, de hadd kérdezzem meg tőled, mi a véleményed az alábbi esetről:
A munkahelyem több mint 100 éves cég, óriás informatikai multi, ahol először kölcsönzött munkaerőként dolgoztam, majd GYED-re mentem. Végzettségem: Nyelvszakos bölcsész, kulturális menedzser.
Amikor a GYED végéhez közeledtem, vissza akartam menni dolgozni, de a távollétem alatt a team-em megszűnt. A HR azt tanácsolta, keressek új pozíciót a céges oldalon az "Open positions"-nél. Találtam egy nekem tetsző pozíciót, jelentkeztem rá online, majd vártam. Ezzel egy időben egy régi ismerősöm, aki szintén a cégnél dolgozott, az általam kiszemelt csapat menedzserének kezébe adta az életrajzomat. Behívtak, elbeszélgettünk, és már ott a tudomásomra hozták, hogy felvettek. Bementem aláírni a szerződést, majd egy hét múlva megkaptam az értesítést az online rendszeren keresztül, hogy a végzettségem nem felel meg az adott pozíciónak, így be sem hívnak. Igen, ugyanarról a munkáról van szó, ahova már felvettek. Érdekes, akkor megfelelt a végzettségem.
Ebben a pozícióban egyébként több, mint három évet dolgoztam - azóta is a cégnél vagyok, egy második GYED után is - semmi probléma nem volt sem a végzettségemmel, sem a munkám minőségével, sőt, olyan emberekkel is dolgoztam egy csapatban, akik be sem fejezték a főiskolájukat, le sem diplomáztak.