Hogyan tartsd meg a munkahelyed? 7+1 életmentő ötlet!

Írta: Baráth András  |  2020. március 27.  |  c 3 hozzászólás

A koronavírus miatt kialakult gazdasági, egészségügyi helyzet minden céget kihívások elé állít. A magyar és a világsajtóban is számos becslést olvashatunk arról, hogy mennyi állás fog megszűnni az elkövetkező időszakban. Amerikában például már most tízszeresére nőtt a munkanélküli segélyre regisztráltak száma, és kb. 20-30%-os munkanélküliséget jósolnak. Megtippelni is nehéz, hogy milyen gazdasági folyamatokat fog beindítani ez a helyzet, de egy biztos, a 2008-2009-es gazdasági világválsághoz hasonló volumenű leépítésekre, elbocsátásokra számíthatunk azoknál a cégeknél is, akiket első körben nem érintett a krízis. A kérdés az: tudunk-e valamit tenni munkavállalóként, hogy megmaradjon az állásunk, vagy jobb ha felkészülünk a legrosszabbra?

Távol álljon tőlem, hogy elhumorizáljam a dolgot, de mégiscsak idevág egy ismert vicc: A dzsungelben békésen bandukol két ember, mikor a bokorból egyszer csak előugrik egy oroszlán és üldözni kezdi őket. Tiszta erővel rohannak, mire az egyik kétségbeesetten kiabálni kezd: 

– Hé, haver, esélyünk sincs túlélni! Az oroszlán százszor gyorsabb mindkettőnknél. Felesleges elfutnunk, úgyis utolér bennünket! 

Mire megszólal a másik: 
– Eszemben sincs az oroszlánnal versenyezni. Nem az oroszlánt kell lehagynom, csak téged… 

Kicsit sarkítva, de nagyjából ilyen ez a mostani helyzet az elbocsátásoknál is. Nem fognak mindenkit elküldeni (a legtöbb cégtől legalábbis nem), de bizony sok helyen számítani kell leépítésre. Mit tudsz tenni, hogy ne te kerülj bele a szórásba? Íme egy 7+1 pontos akcióterv! 
Figyelem! A tippek elsősorban azoknak szólnak, akiknek jelenleg még működik a munkahelyük és megvan a korábbi állásuk!

7+1 tipp, hogy megtartsd a válság idején is az állásodat

1) Légy proaktív!

Minden válság egyben egy komoly megmérettetés a cégvezetőnek (is). Ilyenkor kialakul egy ún. hatalmi vákuum: a főnök figyelmét 100%-ban leköti a krízis. Gyors döntéseket kell hozni, menedzselni kell a napi szinten felmerülő új és új problémákat, a korábbi rendes üzletmenet minden vezetőnél törvényszerűen egy kicsit háttérbe szorul. Melyik munkatárs jön ki jól az új felállásból? Az, akit nem kell noszogatni, akit nem szükséges számon kérni, ellenőrizgetni, enélkül is végzi a dolgát. 

Az első és legfontosabb tehát: törekedj a kreatív ötletekre, végezd önállóan és megbízhatóan a munkád! Tedd oda magad még jobban a következő időszakban, és segítsd a céget és a csapatodat proaktívan!

2) Fókuszálj a munkádra!

A rengeteg negatív hír és bizonytalanság mellett az emberek hajlamosak pánikolni, és a saját maguk gondjain aggódni munkaidőben is. Ez előbb-utóbb sajnos a teljesítményen is meg fog látszani, ami – lássuk be – nem túl szerencsés pont egy olyan időszakban, amikor aztán ezer százalékosan csinálni kellene mindenkinek a feladatát. 

Ne hagyd, hogy téged is elvigyen a negatív örvény! Zárd ki a pánikot és a tehetetlen aggódást a munkaidőd alatt! Arra koncentrálj, amit befolyásolni tudsz, és ne hagyd, hogy a teljesítményedet elvigye az agyalás!

3) Legyél rugalmas!

Ha komfortosak vagyunk vele, ha nem, a cégek a következő időszakban arra lesznek kényszerülve, hogy újrarajzoljanak munkaköröket, új feladatokat adjanak a megamardt munkatársaknak. Lesznek olyanok, akik ez ellen kézzel-lábbal tiltakozni fognak. 

Ez most NEM a “nem az én dolgom”, NEM a “nincs benne a munkaköri leírásomban” időszaka lesz. Azt tanácsolom neked is, hogy ha megbíz a főnököd egy új feladattal, akkor ne alkudozz vele, végezd el azt a tudásod legjava szerint. 

4) Beszélj a főnökkel!

Sokan azt a taktikát választják, hogy ha nehezebb idők járnak a cégnél, ők inkább megbújnak. Ne kelljen konfrontálódni, ne kelljen szem előtt lenni, ne kelljen beszámolni. “Amíg nem látnak, nincs baj.” – ez nem jó túlélési stratégia, sőt!

Nyugodtan keresd a főnököd, kérj tőle tanácsot, kérdezd meg, miben tudsz esetleg segíteni. Kérj tőle visszajelzést, hogy tudd, mit vár el tőled az új helyzetben. És akár a cég helyzetéről is beszélgess vele egy kicsit. Nem biztos, hogy sok plusz információt tud neked mondani, de keresd bátran, és akár kérj tőle új feladatokat is. A lényeg: légy szem előtt és kommunikálj!

5) Legyél összetartó erő!

A legtöbb cég átállt az otthoni munkavégzésre, ami elég sok kihívás elé tud állítani egy közösséget. Használd ki ezt az időszakot, és legyél te az, aki egy kicsit jobban összetartja a csapatot. Még akkor is, ha a főnök egész nap telefonos konzultációkon van, tüzet olt, lehetsz te az, aki egyeztet a többiekkel, felhívod őket, segítesz nekik. 

Ha nem áll tőled nagyon távol ez a feladat, bátran vállald el a koordináló, csapatösszefogó, és nem tolakodó módon, de kicsit a szócső szerepét.

6) Tartsd a kapcsolatot a külvilággal!

Minden krízis helyzetben nagyon fontos a rendszeres kommunikáció a külvilággal. Kiket jelent a külvilág? Ha ügyfelekkel kapcsolatban vagy, akkor egyrészt (a munkaköri lehetőségeid szerint) az ügyfeleidet, és mindenek előtt a főnöködet. Sokan nem így tekintenek rá, de minden munkavállalónak a legfontosabb ügyfele a főnöke. És soha nem elég “csak “keményen dolgozni, ezt meg is kell tudni mutatni a vezetőd felé! Ez most még fokozottabban így lesz.

Nem mondom, hogy tanulj a politikusoktól :), de azt igenis javaslom, hogy kezdj el minimum heti rendszerességgel beszámolni a vezetődnek. Készíts egy-egy összefoglalót, még akkor is, ha külön ezt nem várja el tőled!

7) Figyeld a belső álláslehetőségeket!

Még a legmélyebb válság idején is (a talpon lévő cégek többségénél legalábbis) folyamatosan üresednek meg belső állások. Ha úgy látod, hogy a te munkaköröd (akármit is csinálsz) veszélyben lesz, akkor egyrészt ennek ellenére tedd bele 100%-osan a munkát, másrészt légy résen és nézz körül a cégen belüli pozíciók között. 

Igyekezz úgy pozícionálni magad, hogy egy olyan másik munkakör betöltésére is esélyed legyen cégen belül, amit esetleg védettebb munkakörnek találsz.

+1 Mérlegeld a céged helyzetét!

A túlélés egyik legfontosabb záloga lesz, hogy ne dugd homokba a fejed! Ne várd a csodát, inkább kövesd nyomon a céged reális helyzetét. Nem lehet szemellenzővel jól kijönni egy krízisből!

Ha látod, hogy süllyed a hajó, ha nyilvánvaló, hogy veszélyben van az egész cég működése, akkor kezdj el időben felkészülni a váltásra. Mindez nem cserbenhagyás, csak egyszerűen légy ugrásra kész! (Hol és hogyan tudsz leggyorsabban elhelyezkedni most? A következő ingyenes, élő, online előadásban megmutatom neked azt a 9 lépéses állásszerző stratégiát, amit a Gerilla ügyfelek a 2008-2009-es válság idején is sikerrel alkalmaztak. Kérd el itt az ingyenes előadás linkjét! ››)

Ez tehát 7+1 alapvető útmutatás a túléléshez. Persze még így sem garantált, hogy a te munkakörödet feltétlenül kikerüli majd a válság. De ha ezt a pár szabályt követed, akkor sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy ha két ember közül kell elküldenie valakit a vezetőségnek, akkor nem rád esik majd a választás. 

Végezetül még valami!

Ne feledd: a változás veszélyeket hordoz, de lehetőségeket is kínál

Ha csak a tágabb képet nézed, akár a politikát/gazdaságpolitikát, mindig egy-egy krízis helyzetben látható a legélesebben, hogy mennyire el lehet szúrni, és mennyire jól is ki lehet jönni egy helyzetből.

Lehet hosszú távra kiható, jó döntéseket hozni, de akár egy pillanat alatt be is lehet dönteni egy komplett életpályát. Itt van pl. a new yorki kormányzó, Andrew Cuomo vs. Donald Trump esete

Míg Trump sorra beszéli a hülyeségeket a koronavírus kapcsán, és gyakorlatilag már azt se tudják az emberek, hogy sírjanak vagy röhögjenek rajta, teljesen hiteltelenné vált, addig Cuomo-ról elterjedt, hogy mennyire őszinte, támogató és hiába New York a vírus egyik gócpontja az USA-ban, a kormányzó az egyik legnagyobb példa, hogy lehet jól is reagálni rá. Míg Trump folyamatosan ássa alá magát, addig Cuomo gyakorlatilag felépítette magát, és nem lenne meglepő, ha villámgyorsan magasabb pozícióba jutna a válság után.

Talán kicsit erős a hasonlat, de nagyjából ugyanez működik most a munkahelyeken is: a válság egy veszély, de egyben egy lehetőség is számodra a kiugrásra.

Ha egy ilyen helyzetben lojális tudsz maradni, ha jól csinálod a dolgod, jó döntéseket hozol és bizonyítasz, akkor nagyon könnyen felfigyelhetnek most rád. És amikor elmúlik a krízis, még az is megeshet, hogy magasabb pozícióban találod magad, mint ahol előtte voltál. Jó néhány ilyen példával találkoztam már a pályafutásom alatt. Egy-két konkrét esetet szeretnék is elmesélni neked csütörtök este élőben, várlak 17:30-kor az ingyenes, online webináron!

A szerzőről

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt azzal a céllal, hogy segítsen elhelyezkedni az álláskeresőknek az általa kidolgozott gerilla önéletrajz módszerek valamint a modern álláskeresési technikák segítségével. András a legjelentősebb szakmai szervezet, az Önéletrajzírók és Karriertanácsadók Nemzetközi Szövetségének (Professional Association of Resume Writers and Career Coaches) tagja, és vizsgázott szakértője. Büszke arra, hogy az elmúlt hét évben több ezer álláskereső talált új állást az általa tanított álláskeresési stratégiák segítségével.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!

A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.


Tunde Julia K
2020. augusztus 14. péntek 19:28

Teljes mertekben egyetertek. Nem szeretnek kijelentkezni. De a szakmamhoz ragaszkodom. A minosegbiztositashoz. Ezen kivul semmihez sem ertek. Nekem nem protekciora van szuksegem hanem a minosegbiztositasi mernoki poziciomra amitol minden fele indoklas nelkul megfosztottak. Es maig nem ertem az okat. Csak talalgatni tudok az okokkal kapcsolatban de hogy nem en vagyok a kivalto oka a minden ok nelkuli elbocsajtasomnak az egyszer biztos. Csak talalgatni tudok a radios uzenetek alapjan. Ami sajnos a csaladomra nezve szegyenletes es elitelendo. Udv : Kiraly Tunde Julia.

Válasz

Benyács Tamás
2020. március 30. hétfő 16:51

Kedves András!

Egy kényes, de időszerű kérdést szeretnék érinteni, ami biztosan sokakat érint:
Politika a munkahelyen, avagy mit tegyek, ha a kollégáim, sőt főnökeim a céges etikai kódexre fittyet hányva politikai témát vetnek fel, kritizálva a kormány intézkedéseket, politikusokat, olykor a Katolikus Egyházat!!!??? Ez különösen mostanában, COVID-19 időszakban tetőzik nálunk. Nyilvánvaló, hogy a cég tulajdonosainak van egy elképzelése arról, hogyan kellene irányítani az ő érdekeltségébe tartozó országot, hogyan lehetne maximálni a részvény árfolyamokat, és valljuk be: a jelenlegi kormány jobban kedvez a magyar embereknek, mint a multimilliárdos amerikai cégtulajdonosoknak. Ebből kifolyólag az is nyilvánvaló, hogy szimpatikusabb lesz a tulajdonosoknak az a közép / felső vezető, aki rendszeresen gyalázza a kormányt, és önjelölt miniszterelnökként osztja az észt a beosztottainak, kritizálva a járvány ellenes összes intézkedést, és minden egyebet. Ilyen kontextusban sok identitás / értékrend nélküli beosztott kolléga (sajnos a kollégáim túlnyomó többsége ilyen) - mint mágnes körül a vasreszelék - beáll a mainstream -be, és nagy hangon visszhangozza a jól ismert ellenzéki médiában (index, 444, hvg, napi, stb.) olvasható, sokszor minden valóságot nélklülöző irományokat, gondolván, hogy ezzel lesz stabilabb a pozíciója, és majd azok kerülnek lapátra, akik ilyen politikai szájhősködések közepette inkább a bölcs hallgatásnál maradnak.
Tehát a hallgatás sem jó stratégia a fenti helyzetben, hiszen pont azokat próbálják kirostálni, akik ilyenkor nem szólalnak meg. Én eddig mindig hallgattam. Már a 19. cégnél dolgozom, de eddig mindössze egyetlen cég tulajdonosa (Studiotech Kft.) volt olyan korrekt, és személyesen közölte a teljes kollektívával, hogy az ő szempontjából mindegy, ki milyen pártállású, mert neki a bevétel számít. Ott nem is volt soha feszültség politikai síkon.
Az összes többi munkahelyemen a balliberális gondolkodás volt a cégkultúra alapja, és ezt minden lehetséges eszközzel igyekeztek is a dolgozók tudtára adni. Az egyik példa a MÁV INFORMATIKA Zrt volt, ahol a vezetőm szemtől szemben rákérdezett a pártállásomra, válaszoltam, az egy évvel azutáni tömeges elbocsátáskor az elsők között küldött el.

András, Te mit tennél a helyemben?
Mi lenne az a 7+2. stratégia, hogy az identitásomat ne kelljen feladnom, és a munkahelyemet is meg tudjam tartani?
Te biztosan sok cég etikai kódexébe beleláthattál, ugye általában tartalmazzák a politizálás tiltását?! Aki az etikai kódexre hivatkozva kéri a politikai témák mellőzését, az maga alatt vágja a fát?

Valami ilyesmit gondoltam kérni a kollégáktól:
"Srácok, a jókedvét, kreativitását mindenki hozza magával a meeting -re / team building -re, és a politikát, meg minden egyéb negatív gondolatot hagyjon otthon, hogy mindannyian jól érezhessük magunkat!"

Köszönöm, ha válaszolsz, mert biztosra veszem, hogy sokunkat érint a kérdés, de a legtöbben tabuként kezelik.

További szép napokat!

Benyács Tamás

Válasz

    Illés Dorottya
    2020. április 25. szombat 10:22

    Kedves András! Ez engem is érdekelne. Tisztában vagyok azzal, hogy minimális politizálás nélkül nem lehet manapság létezni. Ez bele tartozik a mindennapi kommunikációba. Én nem sorolom magam egyik oldalhoz sem. Viszont aki mer' politizálni, az nagyon erőteljesen teszi, szinte provokálva a másikat, aki nem bólogat.
    Illés Dorottya

    Válasz

Hogyan keress állást, ha elmúltál 40-45 éves?
LETÖLTHETŐ INGYENES TANULMÁNY
Íme 5 bevált tipp, amiről minden 40-45 feletti álláskeresőnek tudnia kell. Ha elolvasod és kipróbálod ezt az 5 egyszerű szabályt, akkor:
  • az ÉLETKOROD NEM LESZ többé AKADÁLY az álláskeresésben,
  • könnyedén rá fogsz találni a NEKED VALÓ ÁLLÁSOKRA,
  • MEGFIATALÍTOTT ÖNÉLETRAJZODDAL KI FOGSZ TŰNNI a tömegből,
  • és sokkal TÖBB ÁLLÁSINTERJÚRA fognak behívni, mint korábban bármikor.
Hogyan keress állást, ha elmúltál 40-45 éves e-book